<
search
Russian
All Categories
    Menu Close

    خرید شمش نقره

     

    Back to all

    آموزش ساخت تسبیح نقره

    آموزش ساخت تسبیح نقره

    نقره فلزی گرانبها است که به دلیل داشتن مزیت هایی مانند مقاومت، درخشندگی، زیبایی و سایر ویژگی های مثبت، برای ساخت تجهیزات مختلف از جمله تسبیح به کار می رود. تسبیح نقره با ایجاد تغییراتی در فلز نقره و تبدیل آن به مهره هایی در اشکال مختلف، ساخته می شود. تسبیح های نقره هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی ارزش زیادی دارند. برای ساخت تسبیح نقره از وسایل و تجهیزات مختلفی استفاده می گردد و فرایند و مراحل خاصی در این زمینه طی خواهد شد. همچنین لازم است که نکات مهمی را برای ساخت این نوع تسبیح رعایت کرد تا محصولی زیبا و کاربردی را پدید آورد. برای آشنایی بیشتر با نحوه ساخت تسبیح های نقره تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. 
    تسبیح نقره

    وسایل و تجهیزات لازم برای ساخت تسبیح 


    برای آشنایی با نحوه ساخت تسبیح نقره، بهتر است که ابتدا با ابزار لازم برای انجام این کار آشنا شوید. در حال حاضر تسبیح هایی که از جنس نقره هستند، بسیار پرطرفدار بوده و در کشورهای زیادی از سراسر دنیا تولید و عرضه می شوند. بنابراین، خرید تسبیح نقره رواج زیادی به خصوص در کشورهای مسلمان دارد. برای ساخت تسبیح هایی که از جنس فلز گرانبهای نقره هستند، از وسایل و تجهیزات مختلفی استفاده می شود که هر کدام از آنها در مرحله خاصی از ساخت تسبیح به کار می روند. در ادامه اصلی ترین و مهمترین ابزار ساخت تسبیح ‌های نقره معرفی می گردد. 
    اره: برای کوچک کردن قطعات فلز نقره و آماده سازی آنها جهت ساخت دانه های تسبیح، از اره های مخصوصی استفاده می شود که نقره را با ظرافت بالایی برش زده و به شکل دلخواه در می آورد. 
    دریل: دریل وسیله‌ ای مهم و کاربردی در تسبیح سازی است که از آن برای سوراخ کردن مهره ها استفاده می گردد. دریل با چرخش سریعی که دارد، سوراخ را با ظرافت و دقت خیلی بالایی ایجاد می کند. 
    سنباده: برای اینکه سطح دانه های ساخته شده با فلز نقره صاف و صیقلی شود، از سنباده استفاده می شود که باعث جلا دادن به فلز شده و سطح دانه ها را یکدست خواهد کرد.
    مته: مته نیز وسیله دیگری برای سوراخ کردن دانه های تسبیح و شکل دادن به آنها محسوب می شود که در ابعاد و اندازه های مختلفی در دسترس است. 
    نخ: نخ برای کنار هم قرار دادن دانه های تسبیح مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا نخ هایی که برای ساخت تسبیح نقره به کار می روند از جنس ابریشم، پشم و پلی استر هستند. 

    آشنایی با چگونگی ساخت تسبیح نقره 

    برای ساخت تسبیح باید با توجه به متریالی که برای مهره ها انتخاب می شود، فرایند و مراحل خاصی طی گردد. مراحل ساخت تسبیح نقره عبارتست از:


    انتخاب و برش نقره 


    برای ساخت تسبیح نقره، باید از شمش نقره مناسبی که درصد خلوص آن بالا است، استفاده کرد، زیرا متقاضیان به دنبال محصولی اصل و با کیفیت هستند. نقره با عناصر دیگری مانند نیکل و مس ترکیب می شود که نقره استرلینگ مرغوبیت و خلوص بالایی دارد. بعد از انتخاب نقره آن را با اره مخصوصی به قطعات کوچک‌ تر تبدیل می کنند. 


    تراش دانه های تسبیح و سمباده زنی 


    در دومین مرحله، قطعاتی از نقره که برای ساخت تسبیح برش داده شد، در قالب گذاشته می شود و  با تراش دادن، آن را به شکل دانه های دلخواه تسبیح در می آورند. سپس دانه ها را روی یک سنباده چرخان قرار می دهند و با حرکت دادن آن و کنترل عقب و جلو شدن قطعه نقره، دانه های تسبیح را به شکل دایره، بیضی یا استوانه ای در خواهند آورد. در این مرحله دانه ها باید به صورت دقیق روی میله فولادی دستگاه تراشکاری قرار داده شود و پردازش آن صورت گیرد تا صاف و یک اندازه در بیاید. 


    سوراخ کردن دانه های نقره 


    در این مرحله باید دانه های ساخته شده را سوراخ کرد که برای انجام این کار معمولا از مته‌ ای به قطر 7/0 میلی متر استفاده می شود. البته با توجه به سایز دانه ها و سوراخ مورد نظر نیز می توان این اندازه را تغییر داد. مته در وسط دانه تسبیح قرار داده می شود و با شروع حرکت با سرعت 3500 دور در دقیقه، سوراخ ایجاد می شود. 


    سمباده زدن دانه ها 


    بعد از سوراخ نمودن مهره های نقره، ممکن است که به دلیل استفاده از مته، اطراف سوراخ صاف و یکدست نباشد و لبه های آن به شکل تیز در بیاید. بنابراین لازم است که سمباده زنی انجام شود تا دانه های تسبیح صاف و صیقلی شوند و زائده اضافی آنها نیز گرفته شود.


    منظوم کردن دانه های تسبیح 


    در آخرین مرحله از ساخت تسبیح نقره باید نخ مناسب و مقاومی انتخاب نمود و آن را از سوراخ دانه های تسبیح عبور داد. در این مرحله نحوه پیچاندن دو سر نخ به صورت مارپیچ اهمیت دارد. سپس باید نخ گره زده شود و در انتهای آن نیز منگوله قرار گیرد. پس از آن نیز، باید اضافه های نخ قیچی شود و دانه ها را مرتب کرد. 

    ساخت اجزای مختلف تسبیح نقره 


    تسبیح نقره از اجزای مختلفی تشکیل شده است که آشنایی با هر یک از این اجزا برای ساخت تسبیح اهمیت دارد. در ادامه اجزای مختلف یک تسبیح نقره معرفی می گردد. 
    منگوله سر تسبیح: این منگوله ها مجموعه نخ‌ هایی هستند که در سر تسبیح بافته می شوند. برای ساخت منگوله تسبیح های نقره معمولا از منجوق هایی با جنس نقره نیز استفاده می گردد. تسبیح ها معمولا یک منگوله دارند، اما برخی تسبیح های گران قیمت نیز دارای دو منگوله هستند. 
    شیخک تسبیح: شیخک ها دانه‌ هایی از جنس خود تسبیح هستند که از سایر دانه ها بزرگتر می باشند.
    دانه های تسبیح: قسمت اصلی یک تسبیح را دانه یا مهره های آن تشکیل می دهد که تعداد آنها متغیر است. شکل مهره های تسبیح دوکی، خرمایی یا سنجدی و کروی است. مهره های دوکی شبیه به تراش هستند، مهره های خرمایی یا سنجدی نیز ظاهری شبیه به دانه های خرما یا سنجد دارند که این شکل برای تسبیح نقره کمتر استفاده می شود. دانه های کروی نیز به صورت گرد و مدور هستند که طرفداران زیادی دارند. 
    عدسک: عدسک‌ ها، دو عدد مهره کوچک هستند که شکل آنها معمولا با سایر مهره ها متفاوت بوده و شکلی شبیه دانه های عدس دارند. جنس عدسک ها در تسبیح نقره نیز مانند سایر مهره ها می باشد.

     

    نکات مهم ساخت تسبیح نقره 


    تسبیحی که با نقره ساخته می شود، باید از ویژگی‌ های مناسبی برخوردار باشد و هنگام ساخت آن نیز نکات مهم و استانداردهای لازم رعایت گردد تا متقاضیان هنگام خرید تسبیح نقره بدون شک و تردید به سراغ انتخاب آن بروند. مهمترین نکات ساخت تسبیح نقره در ادامه بیان شده است. 


    استفاده از اره مناسب 


    هنگامی که قرار است نقره به قطعات کوچکی تبدیل شود، باید از اره‌ ای با دندانه های کوچک و ظریف استفاده نمود تا علاوه بر اینکه انجام این کار راحت تر شود، بلکه آسیبی نیز به آنها وارد نگردد. 


    استفاده از نخ مناسب 


    برای در کنار هم قرار دادن مهره های نقره در ساخت تسبیح، باید از نخی محکم استفاده شود که به راحتی پاره نشده و دوام بالایی داشته باشد. همچنین، رنگ نخی که برای تسبیح انتخاب می گردد نیز اهمیت زیادی دارد و باید با رنگ دانه ها همخوانی داشته باشد. 
    دقت به خرج دادن هنگام سوراخ کردن نقره 
    برای اینکه دانه های تسبیح سوراخ شود، باید از مته‌ ای مناسب استفاده گردد و سوراخ ها با دقت و ظرافت ایجاد شوند تا آسیبی به مهره‌ ها وارد نگردد. همچنین اندازه سوراخ ایجاد شده برای مهره ها، باید متناسب با ضخامت نخ باشد و حفره آن نباید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک در نظر گرفته شود. بنابراین این سوراخ ها باید به‌ گونه ای باشد که مهره های تسبیح به راحتی حرکت کنند.  
    نکات مهم ساخت تسبیح نقره

    استفاده از سمباده مناسب 
    دانه های تسبیح نقره باید به خوبی سمباده شوند تا سطح آنها صاف و یکدست گردد. برای انجام این کار باید از سمباده ای استفاده شود که میزان زبری آن مناسب باشد. 
    پردازش دقیق دانه ها 
    در مرحله تراشکاری و پردازش دانه های تسبیح، باید سمباده زنی آنها به صورت دقیق انجام شود. همچنین باید به صورت مداوم از یک کولیس برای اندازه‌ گیری آنها استفاده گردد تا دانه ها هم اندازه باشد و سطح آنها نیز صاف به نظر آید‌. انجام دقیق این کار اهمیت دارد، زیرا باعث می شود که هنگام قرار دادن مهره ها در نخ، ظاهر آنها صاف و منظم به نظر برسد. 
    ترکیبات مناسب نقره 
    نقره ای که برای ساخت تسبیح استفاده می شود، باید ترکیبات مناسبی نیز داشته باشد. به عنوان مثال، نقره استرلینگ، گزینه مناسبی برای ساخت تسبیح با کیفیت است، زیرا درصد زیادی از ترکیبات آن، از نقره خالص بوده و حاوی مقدار کمی مس و نیکل است. وجود مس و نیکل در تسبیح نقره بسیار مهم بوده و باعث افزایش انعطاف نقره شده و مقاومت آن را نیز افزایش خواهد داد. 

    خواص تسبیح نقره 


     از بهترین متریال برای ساخت تسبیح که می توان به آن اشاره نمود، فلز نقره است که علاوه بر درخشندگی و زیبایی بی نظیر، خواص زیادی نیز برای سلامتی دارد. مهمترین خواص خرید تسبیح نقره، در ادامه بیان می گردد‌. 
    بهبود گردش خون و تنظیم گرمای بدن 
    ‌یکی از مزیت‌ هایی که استفاده از جواهرات نقره از جمله تسبیح آن دارد، بهبود گردش خون و تنظیم گرمای داخلی بدن است. همچنین تسبیح نقره باعث از بین رفتن اختلالات الکتریکی محیط می شود. همچنین مطابق تحقیقات صورت گرفته، نقره به افزایش سطح انرژی و تعادل خلق و خو نیز کمک می کند. 
    خواص ضد میکروبی 
    خواص دیگری که تسبیح نقره دارد، خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی آن است که می تواند باکتری ها، ویروس ها و قارچ های مختلف را از بین ببرد. دلیل این خاصیت نقره یون های با بار مثبت موجود در آن است. این خاصیت باعث جلوگیری از سرما خوردگی و آنفولانزا، از بین رفتن عفونت و بهبود زخم خواهد شد. 
    تقویت سیستم ایمنی بدن 
    تقویت سیستم ایمنی بدن، خاصیت دیگر نقره به شمار می رود. طبق تحقیقات صورت گرفته، در بدن همه افراد مقداری نقره وجود دارد. افرادی که بدن آنها نقره کمتری دارد، از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند و در نتیجه سریع ‌تر بیمار می شوند. 

    روش تمیز کردن و نگهداری از تسبیح


    تسبیح های نقره ظاهری زیبا و شفاف دارند، اما یکی از مشکلات و ایرادات آنها، این است که بعد از مدتی استفاده کدر می شوند. اما راهکاری ساده و کاربردی برای حل این مشکل تسبیح نقره وجود دارد. برای ترمیم رنگ تسبیح  نقره‌ ای که کدر شده، فقط کافی است که آن را در محلول نمک و آبلیمو قرار داد. انجام این کار باعث روشن و درخشان شدن رنگ تسبیح شده و لکه های کدر و تیره را از بین خواهد برد.

    خرید تسبیح نقره 


    مجموعه های زیادی در حال تولید و عرضه تسبیح نقره هستند و به همین دلیل باید دقت کرد که هنگام خرید این نوع تسبیح، نمونه اصلی آن تهیه شود. تسبیحی که اصل باشد، خواص زیادی دارد و مقاومت و استحکام آن نیز بالا خواهد بود.
     معمولا تسبیح های نقره ای که اصل هستند، دارای 33 مهره یا دانه بوده و عیار آنها 925 است. یعنی 92.5 درصد آنها از نقره است و این عدد بر روی تسبیح های اصل وجود دارد. همچنین نخی که برای ساخت تسبیح نقره استفاده می شود باید محکم، مقاوم و با کیفیت باشد. تسبیح هایی که نقره آنها اصل است در دو مرحله آبکاری خواهند شد که رنگ آنها تغییر نکند. 

    برای خرید تسبیح نقره می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید:

    https://www.cofesilver.com/fa/silver_tasbih
    روش دیگری که برای خرید تسبیح نقره اصل وجود دارد، خرید آن از فروشگاه ها و مراکز معتبر و شناخته شده است. مجموعه های زیادی وجود دارند که تسبیح هایی از جنس نقره را عرضه می کنند و با انتخاب آنها می توان از بابت کیفیت بالای تسبیح و اصل بودن آن اطمینان حاصل کرد. 


    نتیجه گیری 
    تسبیح یکی از کاربردی ترین و محبوب ترین وسایل برای ذکر گفتن محسوب می گردد که از متریال  مختلفی ساخته می شود. تسبیح نقره یکی از بهترین و پرطرفدار ترین انواع تسبیح بوده که بسیار زیبا، مقاوم و کاربردی است. برای ساخت تسبیح نقره از تجهيزاتی مانند مته، دریل، سنباده و غیره استفاده می شود. برای ساخت تسبیح هایی از جنس نقره نیز، مراحل مختلفی طی می شود که ما در این مقاله به معرفی همه این مراحل و نکات مهمی در این زمینه پرداختیم.