<
search
Russian
All Categories
    Menu Close

    خرید شمش نقره

     

    Back to all

    به چه دلیل نقره را به حالت شمش درمی‌آورند؟

    در دنیای نوین امروز، سرمایه گذاری بر روی فلزات گران بها از اهمیت بسزایی برخوردار است و یکی از این فلزات گرانبها نقره است. به صورت کلی در برخی از مواقع فلز نقره را به شکل شمش نقره در می اورند و آن را به فروش می رسانند.

    این شمش ها می تواند در صنایع مختلف و حتی در ساخت زیور آلات مورد استفاده قرار بگیرد و نکته حائز اهمیت این است که درصد خلوص آن با سایر زیور آلات متفاوت بوده و عدد بالاتری را به خود اختصاص داده است. یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری در بازار نقره، خرید شمش نقره است که می تواند از هر لحاظ برای شما مفید باشد و شما را به سود دهی مناسبی برساند.

    در این مقاله از وب سایت کافه سیلور قصد داریم تا به سوال پر تکرار شما عزیزان یعنی به چه دلیل نقره را به حالت شمش درمی‌آورند؟  بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با کافه سیلور همراه باشید.

    فلز نقره چیست؟

    پیش از آن که به بررسی به چه دلیل نقره را به حالت شمش درمی‌آورند؟  بپردازیم، لازم است که در ابتدا تعارفی از این فلز و عیار آن خدمت شما ارائه دهیم تا با این فلز درخشنده، زیبا و گرانبها آشنایی بیشتری داشته باشید.

    به صورت کلی نام دیگر نقره، سیم است و قطعا در مواردی نام سیم و زر را شنیده اید و منظور از سیم همان فلز نقره و منظور از زر همان طلاست! به صورت کلی فلز نقره یکی از عناصر شیمیایی با علامت   Ag می باشد و خواص خاص خود را داراست. از جمله نکات بسیار مهمی که درباره فلز نقره باید بدانید، به شرح زیر خواهد بود:

    • نقره فلزی سفید رنگ، نرم و براق است
    • در میان تمام عناصر، بالاترین میزان رسانایی الکتریکی را داراست.
    • نقره در میان تمام فلزات، بیشترین میزان رسانایی گرمایی را دارا می باشد.

    باید اشاره شود که فلز نقره در طبیعت به صورت خالص وجود دارد. اما زمانی که می خواهند آن را در صنایع مختلف مانند ساخت جواهرات استفاده کنند، آن را با سایر فلزات ترکیب کرده و یک آلیاژ خاص حاصل می کنند.

    حتی در طبیعت نیز ممکن است به همراه طلا و سایر فلزات وجود داشته باشد که دیگر به آن نقره خالص نمی گویند! بلکه به آن آلیاژ طبیعی نقره اطلاق می گردد. از سوی دیگر بیشترین تولید نقره جهان از استخراج مس، نیکل، سرب و روی به دست می ‌آید.

    عیار نقره:

    منظور از عیار نقره همان درصد خلوص نقره است. هرچه این عیار بیشتر باشد، قاعدتا درصد خلوص نقره نیز بیشتر خواهد بود. از جمله عیارهای رایج یا مرسوم فلز نقره عیار ۷۵۰، ۸۵۰، ۹۰۰، ۹۲۵، ۹۵۰، ۹۵۸ و ۹۹۰ می باشد که مشهورترین آن ها عیار 925 خواهد بود که در زیور آلات مورد استفاده قرار می گیرد.

    نکته حائز اهمیت این است که بیشترین عیار نقره با عدد 999 مشخص خواهد شد و معمولا به صورت شمش نقره در بازار موجود است. اما این عیار به دلیل نرمی بسیار زیادی که دارد و همچنین درصد خلوص بالای آن که انعطاف پذیری بیش از حد فلز نقره را مشخص می کند، در زیور آلات قابل استفاده نمی باشد.

    اما در صنایع دیگر و همچنین به منظور سرمایه گذاری در سایر بخش ها مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه با توجه به افزایش کاربرد نقره در صنایع مختلف مانند پزشکی و دندان پزشکی، صنایع خودرو سازی و سایر صنایع و همچنین با توجه به ارزش ذاتی نقره دسته ای از سرمایه گذاران تمایل دارند که با خرید و فروش ساچمه نقره و شمش نقره، نقره را نیز به سبد دارایی های خود به منظور سرمایه گذاری بیافزایند.

    شمش نقره:

    حال که در خصوص فلز نقره و عیار آن اطلاعاتی را به دست آوردید، حال لازم است که تعریفی از شمش نقره را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. شمش نقره در علم متالوژی یک تعریف عمومی و خاص دارد و این تعریف بدین صورت است که شمش نقره در علم متالوژی به یک میله یا صفحه فلزی از جنس نقره اطلاق می گردد که معمولا عیار آن 999 می باشد.

    البته با توجه به عیار بسیار بالای موجود در شمش نقره، باید انتظار داشت که قیمت ان نسبت به سایر مصنوعات نقره بیشتر باشد. از جمله نکاتی که در این خصوص باید بدانید به شرح زیر است:

    • بیشتر دولت‌ ها از شمش فلزات گران بها نظیر طلا و نقره به عنوان نوعی ذخیره ارزی نیز استفاده می ‌کنند.
    • سابقه شمش کردن فلزات گرانبها به زمان رومی‌ های باستان باز می گردد. در آن زمان، پس ذوب کردن طلا، ماده مذاب را در داخل قالبی رسی ریخته و شمش طلا را به وجود می آورند.
    • این فلز گران بها در طبیعت یافت می‌ شود و بعد از طلا رتبه دوم را به خود اختصاص داده ‌است.  
    • مهم ترین ویژگی های فلز نقره، براقیت، نرمی و نیز رنگ سفید آن می باشد که در طبیعت هم به صورت خالص و نیز ترکیبی با فلزات دیگر یافت می شود.
    • در شرایطی که شمش نقره با سطح مقطع کوچکتر از ۲۲۵ سانتی متر قرار می‌گیرد را شمشال می‌گویند

     

    شمش نقره

     

    بانک مرکزی ایران، شمش را چطور تعریف می ‌کند؟

    به صورت کلی بانک مرکزی ایران که خود انواع سکه و شمش های مختلف را ضرب می کند، یک تعریف خاص را شمش نقره تعریف خواهد کرد.

    بر اساس تعریف بانک مرکزی، شمش فلزات گران ‌بها مانند طلا، نقره و پلاتین، یک قطعه فلز خالص به شمار می آید که فرم آن به صورت قالبی بوده و از سطحی صاف، بدون ترک و حفره برخوردار است. بر اساس تعریف بانک مرکزی عیار شمش نباید کمتر از ۹۹۹ باشد. همچنین بر روی شمش فلزات گران ‌بها باید یک سری مشخصات خاص درج گردد که در زیر به آن اشاره می کنیم:

    • وزن و عیار
    • شماره سریال
    • تاریخ تولید
    • علامت شرکت تولید کننده

    به چه دلیل نقره را به حالت شمش در می ‌آورند؟

    حال باید به سوال پر تکرار شما عزیزان پاسخ دهیم یعنی به چه دلیل نقره را به حالت شمش در می ‌آورند؟ برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که به صورت معمول زمانی که یک فلز خاص که به شکل شمش در می آید، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

    در واقع شمش یک فلز خاص، می تواند در صنایع بسیار مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. البته آن صنعت نیز باید به قالب‌ گیری و ریخته ‌گری نیز نیاز داشته باشد. اما دلایل دیگری نیز وجود دارد که فلزات گرانبها را به صورت شمش آن هم با درصد خلوص بالا در می اورند. از جمله این دلایل می توان به موارد بسیار مهم زیر اشاره داشت:

    • راحتی در حمل و نقل نقره
    • نگهداری بسیار آسان
    • سهولت در اندازه‌ گیری و شمارش
    • راحتی در استفاده

    نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که فلز نقره تنها فلزی نیست که به شمش تبدیل می ‌شود. بلکه بیشتر فلزات گران بها و حتی غیرگران ‌بها نظیر طلا، پلاتین، آهن و فولاد نیز به شکل شمش تولید می گردند و در صنایع مربوطه مورد استفاده قرار می گیرند.

    گرانبهاترین شمش نیز شمش طلاست که از طلای 24 عیار تولید می شود و برای صنایع مختلف مانند صنعت طلا و جواهر کاربرد فراوانی دارد.

    اگر بخواهیم تعریف دیگری از شمش را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، باید اشاره کنیم که به صورت کلی شمش به هر نوع قطعه فلزی اطلاق می گردد که از ذوب فلزاتی نظیر فولاد، استیل، آلومینیوم، مس، برنج و سایر فلزات طراحی و ساخته می شود.

    از سوی دیگر باید اشاره داشت که خرید و فروش شمش نقره و شمش طلا بهترین راه سرمایه گذاری در فلزات گرانبهاست. زیرا این نوع از مصنوعات فلزات گرانبها دارای مزیت های بی شماری نسبت به سایر مصنوعات مانند زیور آلات می باشد.

    ویژگی های شمش نقره چیست؟

    شایان ذکر است که شمش نقره همان نقره خام محسوب می شود که در مرحله اول ذوب شده و سپس در درون قالب هایی قرار گرفته و در نهایت به شکل شمش در می آید. ویژگی های شمش نقره بسیار است که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    • زیبایی و طراحی مناسب
    • نگهداری بسیار آسان نسبت به سایر مصنوعات نقره مانند ساچمه یا گوارسه نقره
    • مناسب برای هدیه به آشنایان
    • برخورداری از قیمت بالاتر به دیلل اجرت ساخت نسبت به ساچمه نقره
    • حمل و نقل بسیار آسان و راحت

    آیا شمش نقره به اشکال دیگری نیز ساخته می شود؟!

    این سوال یکی دیگر از سوالات پر تکرار شما عزیزان از کارشناسان و مشاوران مجموعه کافه سیلور است. در واقع شکل شمش نقره با به صورت مکعب مستطیل است و یا به شکل میله! اما به غیر از این اشکال ذکر شده ممکن است شمش نقره را به صورت سکه های گرد نیز در بیاورند.

    در واقع می توان اذعان داشت که شکل شمش نقره بیشتر به قالبی که در آن فلز نقره ریخته می شود، بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال در بازار ایران به سکه ‌های ضرب شده نیز شمش طلا اطلاق می گردد. بنابراین باید به این موضوع حواستان باشد، زمانی که صحبت از یک سکه نقره ارزشمند می ‌شود، آن را به عنوان یک شمش در نظر بگیرید.

     

    استفاده‌ ها و کاربردهای نقره خام

     

    استفاده‌ ها و کاربردهای نقره خام:

    همه افراد گمان می کنند که استفاده از نقره خام تنها برای ساخت جواهرات و زیورآلات است. رد صورتی که این طرز تفکر صحیح نبوده و هدف از خرید نقره خام صرفا به کار بردن آن در صنعت جواهرسازی و زیورآلات نخواهد بود. بلکه در صنایع دیگری مانند موارد ذکر شده در زیر، استفاده از نقره خام کاربردهای بسیار فراوانی دارد:

    صنعت الکترونیک

    صنایع داروسازی

    صنایع خودرو سازی

    صنایع پزشکی

    از جمله نکاتی که در خصوص کاربردها و استفاده های فلز نقره باید بدانید، می توان به موارد مهم زیر اشاره داشت:

    • نقره فلزی ضد باکتری بوده و در صنعت دارو سازی برای ساخت داروهای آنتی باکتریال مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
    • در پزشکی و همیوپاتی نیز به طور گسترده از این فلز استفاده می ‌شود.
    • از نقره در دندان پزشکی به منظور ساخت آمالگام (پر کردن دندان) استفاده می ‌شود. 
    • امروزه یکی از گسترده‌ترین کاربردهای نقره در صنعت به غیر از تولید بردها و مدارهای الکترونیکی، استفاده از آن در ساخت پنل ‌های خورشیدی می باشد. در واقع باید اشاره داشت که نقره فلزی به شدت هادی گرما بوده و دقیق‌ ترین انتخاب در ساخت پنل ‌های خورشیدی محسوب می گردد.
    • برای تحمل دمای بالا در موتورهای جت هواپیما ها از فلز نقره استفاده های بسیاری می شود.

    نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که در ده سال اخیر به دلیل افزایش تقاضای مصرف نقره، قیمت این فلز گران بها، تقریبا سی برابر شده است. انتظار می ‌رود روند صعودی قیمت نقره در ده سال آینده نیز روند صعودی داشته باشد.  

    چه نوع شمش نقره ‌ای را باید خرید؟

    همان گونه که بیان کرده ایم، شکل شمش نقره می تواند به صورت مکعبی، سکه ای و یا میله ای باشد و این موضوع به قالب شمش بستگی دارد. در واقع هر کدام از شمش ‌های نقره با هر شکلی که باشند، کاربردهای مخصوص به خود را دارا هستند.

    به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که اگر به دنبال سرمایه گذاری در بازار نقره هستید و یا می خواهید این فلز گرانبها را به کسی هدیه دهید، از شمش های سکه ای نقره و یا با هر شکل دیگری استفاده کنیداگر بخواهیم شکل سکه ای فلز نقره را خدمت شما عزیزان توصیح دهیم، باید اشاره کنیم که شمش های سکه ای تقریبا مانند همان مصنوع سکه های طلای پارسیان است که در میان مردم و در بازار رایج می باشد.

    در این راستا نیز باید اشاره داشت که اگر قصد سرمایه‌ گذاری و حفظ ارزش پول خود را دارید، در خرید شمش شک نکنید. البته این در صورتی است که توان خرید شمش طلا را نداشته باشید.

    آیا شمش ۱۰۰۰ وجود دارد؟

    همان گونه که در ابتدای این مقاله نیز اشاره داشته ایم، بالاترین عیار نقره ۹۹۹ است که خالص ‌تر از آن قابل تولید نخواهد بود. دلیل این امر وجود یک مقدار مشخص نا خالصی در نقره تولید شده می باشد که به هیچ عنوان قابل از بین بردن نخواهد بود. بنابراین خالص‌ترین شِمش نقره موجود در جهان همان سه تا ۹ معروف است، یعنی ۹۹/۹ درصد خلوص نقره در شمش.

     

    آیا شمش ۱۰۰۰ وجود دارد؟

     

    سخن پایانی:

    در این مقاله از وب سایت کافه سیلور سعی کردیم تا به بررسی به چه دلیل نقره را به حالت شمش درمی‌آورند؟  بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران در این خصوص مشورت فرمایید.