<
search
عربی
All Categories
    Menu Close
    Back to all

    خرید و فروش سکه در وزن های مختلف

    قبل از خرید سکه برای مقاصد پس انداز یا سرمایه گذاری، چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید. یکی از مزیت های سکه این است که می توانید با توجه به بودجه خود سکه در اندازه ها و قیمت های مختلف خریداری کنید. انواع مختلفی از سکه در بازار وجود دارد که در این مقاله قصد داریم شما را با آنها آشنا کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.


    کدام سکه را بخریم؟


    به طور کلی سکه طلا به روش های بانکی و غیربانکی ضرب می شود. سکه بانکی سکه ای است که توسط بانک مرکزی ضرب می شود. سکه غیر بانکی سکه ای است که توسط تولیدکنندگان طلا در خارج از بانک مرکزی ضرب می شود.


    بر خلاف سکه های بانکی، سکه های غیربانکی ضمانت ندارند و ممکن است از نظر ابعاد، ظاهر، وزن و ... با یکدیگر متفاوت باشند و طبق قانون، ضرب سکه توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی خارج از بانک مرکزی غیرقانونی است و ضرب کننده مجرم محسوب می شود.


    وزن، ظاهر، عیار و بسته بندی سکه را می توان چهار عامل مهم و تعیین کننده برای تشخیص سکه های بانکی از غیربانکی دانست. وزن سکه های غیربانکی دقیق نیست و معمولا کمتر است. وقتی سکه های بانکی و غیربانکی را در کنار هم قرار می دهیم ظاهر آن را تشخیص می دهیم. سکه های بانکی معمولاً ارزش بیشتری نسبت به سکه های غیربانکی دارند. سکه هایی که در بانک نیستند بسته بندی نمی شوند، در حالی که سکه های موجود در بانک بسته بندی می شوند.


    ربع سکه بخریم یا نیم یا تمام؟


    • سکه تمام بهار آزادی یا سکه امامی => وزن سکه بهار آزادی یا سکه امامی طرح جدید = 133 گرم
    • نیم سکه بهار آزادی => وزن نیم سکه بهار آزادی = 066 گرم
    • ربع سکه بهار آزادی => وزن سکه ربع بهار آزادی = 033 گرم
    • سکه گرمی که وزن آن برابر با یک گرم است
    در زیر انواع سکه را ارائه می دهیم.


    انواع سکه در ایران


    سکه در اصل یک قطعه طلای صاف و گرد است. در کشور ما ایران انواع مختلفی از سکه ها داریم که دلیل تفاوت آنها ممکن است به وزن سکه ها، قطر آنها، عیار طلای به کار رفته در آنها و موارد دیگر مانند بانکی یا غیر باشد.

    سکه های بانکی واضح است که سکه ها وزن های متفاوتی دارند و همچنین قطر هر سکه ممکن است با سکه دیگر متفاوت باشد. در مورد عیار سکه ها نیز باید گفت که هر نوع سکه دارای عیار متفاوتی است و در واقع اسم سکه به خلوص طلا اشاره دارد. در زیر انواع سکه و وزن و عیار و قطر آنها را به طور کامل توضیح خواهیم داد.


    سکه تمام بهار آزادی


    معروف ترین سکه طلا، سکه تمام بهار آزادی است. سکه تمام بهار آزادی برای تعیین مهریه زن در زمان عقد نیز استفاده می شود. این سکه تقریبا بیشترین وزن را در بین سکه های راج در ایران دارد.

    سکه تمام بهار آزادی در ایران در زمان شاهان هخامنشی تولید شد. سکه تمام بهار آزادی وزنی معادل 8 گرم و 133 سوتا دارد.قطر سکه تمام بهار آزادی برابر با 22 میلی متر و کالیبر سکه تمام بهار آزادی حدود 22 (21.6) است که 900*1000 نیز در نظر گرفته می شود.


    نیم سکه


    نیم سکه یکی دیگر از انواع سکه است که در بین خریداران سکه رایج و پرطرفدار است. این نوع سکه در برخی موارد به عنوان هدیه لوکس شناخته می شود. همانطور که از نام نیم سکه پیداست، وزن این سکه معادل نصف سکه تمام بهار آزادی است.

    وزن نیم سکه معادل 4.066 گرم یا به عبارتی 4 گرم و 0.066 سوتا است. قطر نیم سکه 19 میلی متر و قیمت اسمی آن 22 از 24 است که همان 900 از 1000 است یعنی 90 درصد نیم سکه ای که خریداری می کنید طلا است و مابقی آن طلاست. ساخته شده از آلیاژهای دیگر

     

    نیم سکه


    ربع سکه


    ربع سکه؛ ربع به معنای ربع است و ربع سکه سکه ای است با ربع وزن سکه بهار آزادی. ربع سکه از سال 58 در گردش بوده و بانک مرکزی مسئولیت تولید آن را بر عهده دارد. وزن ربع سکه 2.033 است. اگر بخواهیم وزن ربع سکه را دقیقتر بیان کنیم، یعنی ربع سکه 2 گرم و 0.033 سوتاست. قطر ربع سکه 16 میلی متر و عیار آن 900*1000 یا 22 قیراط است.


    سکه گرمی


    نوع دیگر سکه، سکه گرمی است که با توجه به قیمت طلای امروزی، یکی از پرکاربردترین سکه های سرمایه گذاری و هدیه محسوب می شود. این سکه با وزنی حدود یک گرم طلا در سال 1389 وارد بازار طلا شد. اگر بخواهیم وزن دقیق سکه های گرمی را مشخص کنیم باید بگوییم که سکه های گرمی دارای وزنی معادل 1.01 گرم یعنی 1 گرم و 0.01 سوت هستند. همچنین قطر سکه های گرم حدود 13 میلی متر است و عیار طلای آنها مشابه سکه های آزادی کامل، نیم سکه و ربع یعنی 22 از 24 یا 900 از 1000 است.


    سکه پارسیان: ارزان ترین سکه طلا


    در بین انواع سکه تنها سکه ای که وزن ثابتی ندارد و می توانید آن را در وزن های مختلف تهیه کنید سکه پارسیان است. اگر بخواهیم تفاوت سکه های پارسیان و گرمی را بیان کنیم، باید بگوییم که مهمترین تفاوت آنها در ثابت بودن وزن آنهاست.


    همچنین سکه گرمی 22 از 24 عیار و سکه پارسیان 18 عیار یا به عبارتی عیار سکه پارسیان 750 از 1000 و سکه گرمی 900 از 1000 عیار است. ضمناً لازم به ذکر است. که سکه گرمی توسط بانک مرکزی و سکه پارسیان یک شرکت تولید می شود. قطر سکه های پارسیان نیز با توجه به طرحشان با یکدیگر متفاوت است.


    سکه بانکی و غیر بانکی


    همانطور که از نام سکه های بانکی و سکه های غیربانکی پیداست، به عبارت ساده سکه های بانکی توسط بانک مرکزی و سکه های غیربانکی توسط سایر شرکت ها تولید می شود.

    واضح است که سکه های ضرب شده توسط بانک مرکزی قابل اعتمادتر هستند. معمولا عیار سکه های بانکی 900 از 1000 یا 22 قیراط است. اما عیار سکه های غیربانکی متفاوت است و روی آن نوشته می شود.


    در مورد قطر سکه های بانکی و غیر بانکی نیز باید بگوییم که معمولا قطر سکه های بانکی مشخص است و قطر سکه های غیربانکی با یکدیگر متفاوت است.

    سکه های بانکی شامل سکه تمام بهارزادی، نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی است و معمولاً سکه های پارسیان در دسته سکه های غیربانکی قرار می گیرند. بنابراین نمی توان برای سکه های بانکی و غیربانکی وزن مشخصی ارائه کرد.


    سکه تاریخ پایین


    به یاد داشته باشید که در خرید سکه به سال ضرب توجه کنید. تاریخ ضرب بر قیمت سکه های طرح جدید تاثیر می گذارد. اما این روی سکه های طرح قدیمی تاثیری ندارد. بالاترین قیمت سکه مربوط به سکه تمام بهار آزادی ضرب سال 86 است.

     

    سکه تاریخ پایین


    آیا قیمت سکه وکیوم و باز متفاوت است؟


    در خرید و فروش سکه تفاوت قیمتی بین سکه باز و بسته بندی وجود ندارد. مردم ممکن است فکر کنند که یک سکه مهر و موم شده معتبرتر است. اما به طور کلی سکه های وکیوم بانکی (پرس شده) امن ترین و مطمئن ترین راه برای خرید سکه هستند.


    از کجا سکه بخریم؟


    قبل از خرید سکه طلا ابتدا به صفحه سایت مراجعه کنید تا از قیمت و حباب دقیق انواع سکه طلا مطلع شوید. همچنین در این صفحات نام، آدرس و شماره تماس فروشندگان مجاز و مورد تایید سکه طلا را مشاهده می کنیم.


    تفاوت سکه گرمی با سکه پارسیان چیست؟


    سکه پارسیان بر خلاف سایر سکه ها توسط بانک مرکزی ضرب نمی شود و در واقع یک قطعه طلا است که عیار آن با سکه طلا متفاوت است (عیار سکه طلا 22 و سکه پارسیان 18 است).

    در واقع سکه پارسیان به دلیل شباهت ظاهری در زمره سکه های طلا قرار می گیرد و مانند سکه یک گرمی، کاربرد اصلی آن هدیه دادن در مجالس و مهمانی ها است. این سکه ها وزن ثابتی ندارند. در نتیجه وزن هر سکه روی جعبه مطبوعاتی آنها درج می شود.


    بهترین مارک های سکه پارسیان کدامند؟


    نکته ای که باید در مورد سکه های پارسیان بدانید این است که توسط بانک مرکزی تولید و عرضه نمی شوند. شرکت های مختلف ایرانی پس از اخذ مجوز ضرب اقدام به تولید و ضرب سکه پارسیان کردند. امروزه بیش از 100 شرکت در سراسر کشور عرضه کننده سکه های پارسیان هستند. این مشکل باعث افزایش چشمگیر کلاهبرداری با این نوع سکه شده است.


    در زیر، مهم‌ترین نکاتی را که باید قبل از خرید سکه‌های پارسیان در نظر بگیرید، بررسی می‌کنیم.


    • سکه های پارسیان باید فشرده شده و دارای اسمشان باشد.
    • وزن آن باید به دقت اندازه گیری و ثبت شود.
    • روی سکه هولوگرام وجود دارد.
    • باید حاوی آدرس و مشخصات واحد ضرب کننده باشد.


    قیمت سکه پارسیان چگونه محاسبه می شود؟


    قیمت سکه پارسیان بر اساس نرخ روز طلا محاسبه می شود و قیمت ثابتی ندارد. وزن آنها معمولا از 5 گرم تا 2 گرم متغیر است. بنابراین برای محاسبه قیمت یک سکه پارسیان کافی است وزن آن را در نرخ روزانه قیمت طلای 18 عیار ضرب کنید.


    وقتی سکه های پارسیان فروخته می شوند، قیمت آنها چقدر کاهش می یابد؟


    در هنگام فروش سکه پارسیان 7 درصد از حجم کل سکه و کارمزد وکیوم از قیمت آنها کسر می شود که تقریباً 15000 تومان است (تا لحظه نگارش این مطلب).


    آیا سکه پارسیان برای سرمایه گذاری مناسب است؟


    آیا سکه های پارسیان برای پس انداز بهتر است یا طلا؟ یک گرم سکه پارسیان معادل یک گرم طلای 18 عیار است. در نتیجه، شما در واقع با خرید سکه های پارسیان در حال خرید طلا هستید. حتی در مقایسه با سکه های بانکی 1 گرمی، سکه های پارسیان انتخاب بهتری هستند زیرا برای همان مقدار طلا هزینه کمتری می پردازید.

     

    آیا سکه پارسیان برای سرمایه گذاری مناسب است؟


    کدام ارز برای سرمایه گذاری مناسب تر است؟


    اگر به تولید انواع سکه نگاهی بیندازیم، مشخص می‌شود که در سال‌های اخیر سکه و ربع گرمی با افزایش تقاضای آن‌ها به دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به افزایش سکه تمام، افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرده است.

    از سوی دیگر، برخی معتقدند بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری، سکه تمام است. قیمت سکه در مجموع در سال های اخیر رشد خوبی را تجربه کرده است و با وجود اینکه قیمت آن نسبت به سایر سکه ها بیشتر است، نقدینگی آن بالا بوده و به راحتی به فروش می رسد.


    هنگام خرید سکه به چه نکاتی باید توجه کرد؟


    به طور کلی، برای انتخاب بهترین نوع ارز برای سرمایه گذاری، باید فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:


    • نوسانات قیمت
    • نیاز
    • حباب سکه
    • زمان خرید سکه
    • زمان سرمایه گذاری
    • سال ضرب


    نوسان قیمت: نوسان قیمت تمام سکه ها بیشتر از سایر سکه ها است.
    تقاضا: هر چه تقاضا بیشتر باشد، احتمال افزایش قیمت بیشتر می شود. در بین سکه، سکه یک گرمی و ربع سکه تقاضای بالاتر و قیمت کمتری دارند. از سوی دیگر، تقاضای زیادی برای سکه تمام در بازار نیز وجود دارد.


    حباب سکه: هر چه حباب سکه بزرگتر باشد، ریسک سرمایه گذاری در آن سکه بیشتر می شود و ارزش خرید آن کمتر می شود. بنابراین ریسک سرمایه گذاری آن نیز بالاتر است.


    چه زمانی سکه بخریم: مواقعی از سال از جمله نوروز یا تعطیلات دیگر وجود دارد که قیمت سکه نیز افزایش می یابد.سکه ها اغلب یکی از اقلامی هستند که مردم به عنوان هدیه در نظر می گیرند. این موضوع باعث افزایش تقاضا می شود و پس از آن شاهد افزایش قیمت سکه خواهیم بود. بنابراین نباید از این روزها برای خرید سکه استفاده کرد.


    زمان سرمایه‌گذاری: اگر سرمایه‌گذاران قصد دارند سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت انجام دهند، پس سرمایه‌گذاری در سکه‌های گرمی و ربع سکه مناسب‌تر است،اگر سرمایه‌گذاران قصد دارند در بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند، سکه‌های کامل انتخاب مناسب‌تری خواهند بود.


    سال ضرب: یکی دیگر از عواملی که می تواند بر قیمت سکه تاثیر بگذارد،سال ضرب است.اکثر مردم به دنبال سکه هایی هستند که به تازگی ضرب شده اند و این تقاضای زیاد باعث افزایش قیمت سکه های ضرب شده اخیر شده و باعث می شود که حباب های قیمتی بیشتری نسبت به سکه های قدیمی داشته باشند.


    کارمزد خرید و فروش سکه

     

    با توجه به این سوال که این سکه چقدر فروخته شد؟ لازم به ذکر است که بسته به شرایط، هزینه های مالیاتی پروژه های مختلف ممکن است سرمایه گذاری را تشویق یا منع کند.

    پیش از آخرین حکم سازمان مالیاتی، تصور می شد افرادی که از صرافی ها سکه خریداری می کنند از پرداخت مالیات معاف می شوند و تنها سکه های خریداری شده از بانک مرکزی مشمول مالیات می شوند. اما سازمان مالیاتی اعلام کرد از آنجایی که اطلاعات خریداران ژتون های صرافی در سامانه صرافی ثبت شده است، آنها نیز نیاز به پرداخت مالیات خواهند داشت.

    کسانی که بیش از 200 سکه خریداری می کنند موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند،اما ملزم به پرداخت مالیات خاصی نیستند. در صورت عدم پرداخت به موقع مالیات ارزی، 2.5 درصد از کل مالیات را جریمه می کنند، در صورت عدم پرداخت کل مبلغ، باید ظرف مدت چهار ماه پرداخت شود.

     

    با فروش سکه چقدر قیمت کاهش می یابد؟ مبلغ کارمزد گواهی سپرده سکه طلا


    با فروش سکه چقدر قیمت کاهش می یابد؟ مبلغ کارمزد گواهی سپرده سکه طلا


    خرید واقعی طلا و سکه را می توان با اوراق بهاداری به نام گواهی سپرده سکه طلا که در بورس کالا معامله می کنند جایگزین کرد.هنگام سرمایه گذاری در طلا و سکه، هویت خریدار در اوراق بهادار ثبت می شود و گواهی ها با قیمت از پیش تعیین شده خریداری می شوند.برای مثال خرید سکه بهار آزادی مستلزم ده فیش واریزی سکه طلا است.


    کلام اخر


    در حال حاضر انواع سکه در بازار سکه وجود دارد و سکه با وزن های مختلف وجود دارد و هرکسی می تواند با توجه به استفاده و بودجه خود اقدام به خرید سکه کند.نکته مهم در اینجا این است که سودآوری ارزهای مختلف بسته به ارز متفاوت است.بنابراین درک انواع سکه برای کسانی که قصد سرمایه گذاری در این فضا را دارند مهم است.

    blog.comments
    Write a comment Close
    *
    blog.comments.onlyregisteredusersleavecomments