<
search
عربی
All Categories
    Menu Close

    خرید شمش نقره

     

    Back to all

    نکاتی مهم درباره سرمایه گذاری روی طلا و سکه

    طلا یکی از فلزات با ارزش در سرتاسر دنیاست و سال های سال است که به عنوان یک روش سرمایه گذاری بسیار عالی و هدفمند شناخته می شود. این روش سرمایه گذاری اگر به صورت درست انجام شود و نکات سرمایه گذاری روی طلا حفظ گردد، می تواند سود بسیار مناسبی را نصیب شما عزیزان نماید.

    در این راستا نیز بسیاری از مردم ترجیح می ‌دهند طلا را به شکل زیورآلات و شمش بخرند و برخی دیگر به دنبال خرید ربع سکه، نیم سکه و سکه تمام بهار آزادی هستند. باید اشاره داشت که خرید هر گونه طلا، یک نوع سرمایه گذاری بلند مدت است و ممکن است در کوتاه مدت سود چندانی را برای شما نداشته باشد.

    به همین دلیل باید یک روش مناسب برای سرمایه گذاری در طلا را انتخاب کنید که پایین ترین حد اجرت ساخت را داشته باشد و هرچه سریع تر به سود دهی برسید. در این بین افراد با تجربه‌ تر نیز اندوخته‌ خود را در صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری طلا سرمایه‌گذاری کرده و با ریسک کمتر به دنبال حفظ ارزش دارایی ‌های خود می‌ گردند.

    در این مقاله از وب سایت کافه سیلور قصد داریم تا به بررسی نکات مهم درباره سرمایه گذاری روی طلا  بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

    قیمت طلا و سکه را چگونه تعیین می‌ کنند؟

    این سوال ممکن است در همین ابتدا برای شما عزیزان به وجود بیاید. در کل پیش از ان که به بررسی نکات مهم درباره سرمایه گذاری روی طلا  بپردازیم، در ابتدا درباره تعیین قیمت سکه و طلا با شما صحبت خواهیم کرد. باید اشاره شود که قیمت طلا و سکه با ضرب کردن قیمت جهانی اونس طلا در نرخ ارز هر کشور محاسبه خواهد شد.

    از جمله جذابیت ‌های سرمایه‌گذاری در بازار  طلا و زیرمجموعه ‌های آن، این است که قیمت طلا و مصنوعات آن، هم از نوسانات قیمت دلار و هم از نوسانات قیمت جهانی اونس طلا تاثیر می‌ پذیرد و به همین دلیل است که سرمایه گذاری در آن می تواند سود ده باشد. از جمله نکات مهمی که باید درباره تعیین قیمت طلا و مصنوعات ان بدانید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • به منظور محاسبه‌ قیمت طلا، قیمت اونس جهانی طلا در نرخ ارز در بازار ضرب خواهد شد و به همین دلیل است که سلیقه های شخصی تاثیری در قیمت طلا ندارد.
    • میزان عرضه و تقاضا در هر کشور ممکن است سبب تفاوت در قیمت وزن مشخصی از طلا در آن کشور شود.
    • قیمت سکه نیز مانند سایر مصنوعات طلا تعیین می گردد، با این تفاوت که معمولاً قیمت سکه با حباب همراه است.
    • در برخی از موارد ممکن است به دلیل تقاضای زیاد، قیمت سکه نسبت به نرخ دلار گران ‌تر محاسبه شود.

    چگونه در بازار طلا سرمایه گذاری کنیم؟

    همان گونه که می دانید، در کشور ایران و همچنین سایر کشورهای دنیا، سرمایه گذاری در بازار طلا یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری به شمار می آید که متقاضیان بسیاری دارد.

    به خصوص به دلیل نوسانات قیمت مسکن و افزایش بی رویه آن، افرادی که سرمایه اندکی دارند، بیشتر به فکر خرید طلا هستند و بر این معتقدند که با خرید طلا و سرمایه گذاری در این بازار، می توانند ارزش پول خود را حفظ کنند. سرمایه گذاری در بازار طلا، گزینه ‌ای بسیار مناسب برای محافظت از ارزش دارایی‌ ها در برابر تورم به شمار می آید.  

    می توان اذعان داشت که امروزه روش سرمایه گذاری در طلا از تنوع زیادی برخوردار است. بنابراین شما عزیزان با توجه به تخصص خود می توانید هر یک از روش های سرمایه گذاری در این بازار را انتخاب کنید. انتخاب روش مناسب برای سرمایه ‌گذاری در طلا به عوامل مختلفی مانند موارد ذکر شده در زیر بستگی خواهد داشت:

    • مقدار سرمایه
    • ‌میزان ریسک‌ پذیری
    • اهداف سرمایه‌گذاری و ....  

    بنابراین دقیقا بر خلاف تصور بیشتر افراد جامعه که سرمایه گذاری در بازار طلا را یک روش سرمایه گذاری بدون تخصص می دانند، این روش سرمایه گذاری به گونه ای است که شما باید در آن درست عمل کنید! در واقع اگر کسب سود مناسب را می خواهید باید بدانید که در آن بازه زمانی که قصد خرید طلا را دارید، کدام روش برای شما مناسب است و چه نوع طلایی را باید خریداری فرمایید.  

     

    چگونه در بازار طلا سرمایه گذاری کنیم؟

     

    مزیت های سرمایه‌گذاری در طلا:

    همان گونه که می دانید، سرمایه گذاری در بازار طلا می تواند مزیت های بی شماری داشته باشد. از جمله مزیت های بسیار مهم سرمایه گذاری در این بازار، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    1) حفظ ارزش پول:

    خرید طلا و سرمایه گذاری در ان می تواند شما را از تورم نجات دهدو در واقع این روش سرمایه گذاری، یک روش بسیار مناسب در برابر تورم هایی است که در کشورها وجود دارد. زیرا قیمت طلا ثابت کرده که همیشه در حال افزایش است.

    2) امنیت در سرمایه گذاری:

    سرمایه گذاری در طلا یکی از ایمن ترین روش های سرمایه گذاری است. البته اگر آن را یک روش سرمایه گذاری در بلند مدت بدانید، قطعا سود مناسبی را برای شما به ارمغان می آورد.

    3) تنوع در روش های سرمایه گذاری:

    سرمایه گذاری در بازار طلا، روش های بسیار متنوعی دارد و شما بر اساس سرمایه و تجربه خود می توانید هر کدام از روش های سرمایه گذاری را انتخاب فرمایید. در واقع این موضوع سبب می شود که ریسک سرمایه گذاری در طلا به شدت کاهش بیابد.

    4) فرصت سود آوری بسیار مناسب

    قیمت طلا مانند هر دارایی، در بازه‌ های زمانی مختلف دچار نوسان خواهد شد. از این رو نوسانات قیمت طلا یک فرصت  سرمایه گذاری بسیار مناسب برای معامله‌ گرانی می باشد که با خرید و فروش در زمان مناسب، از این نوسانات سود می ‌برند.

    5) قدرت نقد شوندگی بسیار بالا

    ممکن است تا کنون شنیده باشید که طلا پول نقد است! در واقع طلا به راحتی قابل خرید و فروش بوده و شما می ‌توانید در هر زمانی آن را به پول نقد تبدیل کنید. بنابراین سرمایه گذاری در بازار طلا، می تواند بسیار انعطاف پذیر باشد.

    6) رشد در بلند مدت

    با توجه به روند قیمت طلا از گذشته تا کنون، ارزش طلا در بلند مدت افزایش چشم گیری داشته است. در واقع در بلند مدت می توانید با خرید طلا سود مناسبی را از آن خود کنید.  

    معایب سرمایه گذاری در طلا

    به غیر از مزیت های سرمایه گذاری در این بازار که در فوق به آن اشاره شد، سرمایه گذاری در بازار طلا می تواند معایبی نیز داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

    • افق دید بلند مدت: طلا در بازه ‌های زمانی کوتاه مدت نوسان بسیاری را تجربه می کند و در واقع برای سرمایه گذاری در کوتاه مدت روش مطلوبی نیست.  
    • تاثیر پذیری از اخبار جهان: باید اشاره داشت که قیمت طلا به شدت از اخبار و حوادث داخلی و بین ‌المللی تاثیر می‌ پذیرد. همین تاثیر پذیری از اخبار باعث می شود که طلا در کوتاه مدت نوسانات بسیاری را تجربه کند. بنابراین افرادی که قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارند، باید به آن یک سرمایه گذاری در بلند مدت نگاه کنند.  

    روش های مختلف سرمایه گذاری در بازار طلا در ایران:

    در ایران روش های بسیار متنوعی برای سرمایه گذاری در بازار طلا وجود دارد که شما عزیزان خوشبختانه با هر بودجه ای، می توانید در این بازار سرمایه گذاری کنید. از جمله روش های سرمایه گذاری در کشورمان، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    • سرمایه گذاری طلای آب شده
    • سرمایه گذاری روی سکه طلا
    • سرمایه گذاری طلای دست دوم
    • سرمایه گذاری شمش طلا
    • خرید طلا به صورت فیزیکی
    • سرمایه گذاری روی گواهی سپرده طلا
    • سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری طلا
    • سرمایه گذاری طلا در فارکس

     

    روش های مختلف سرمایه گذاری در بازار طلا

     

    بهترین روش سرمایه گذاری طلا

    در میان تمام روش های سرمایه گذاری در بازار طلا که در فوق به آن ها اشاره کرده ایم، بهترین روش سرمایه گذاری در طلا، سرمایه گذاری در طلای آب شده است.

    در واقع باید اشاره داشت که طلای آب شده از طلاهای قدیمی و شکسته حاصل می شود. بدین صورت که طلاهای قدیمی و شکسته را به آزمایشگاه های مخصوص می فرستند و در آن جا، طلاها را ذوب کرده و در قالب های مخصوصی می ریزند و بدین ترتیب قطعاتی کوچکی از طلا حاص می شود که به آن طلای آب شده می گویند.

    از جمله نکاتی که باید  بدانید این است که عیار طلای آب شده به عیار طلاهایی بستگی دارد که در زمان ذوب استفاده شده است و باتوجه ‌به این که اغلب طلاها در ایران عیار ۷۵۰ به بالا دارند، در نتیجه عیار طلای آب شده نیز به صورت معمول بالای ۷۰۰ خواهد شد. از سوی دیگر، سرمایه گذاری در طلای آب شده مزیت های بسیاری را برای شما به

    • طلای آب شده دارای بازاری غیر متمرکز بوده و همیشه خریدار و فروشنده دارد.  
    • این نوع طلا برخلاف شمش و سکه هزینه بسته بندی نخواهد داشت.
    • برخلاف طلاهای زینتی و زیور آلات دارای اجرت بالایی نیست
    • قیمت خرید طلای آب شده کمتر از قیمت طلای دست دوم می باشد
    • محاسبه قیمت طلای آب شده بر اساس عیار درج شده بر روی خود طلا خواهد بود
    • طلای آب شده دارای قدرت نقد شوندگی بسیار بالا می باشد
    • امکان خرید طلای آب شده با مبالغ کم نیز وجود دارد و سرمایه گذاری در این بازار بسیار انعطاف پذیر است
    • امکان فروش طلای آب ‌شده به میزان دلخواه وجود دارد.

    نکات مهم در خرید سکه و زیور آلات طلا

    برای خرید سکه و زیور آلات طلا، یک سری نکات بسیار مهم وجود دارد که دانستن آن ها خالی از لطف نیست و می تواند به شما در خصوص سرمایه گذاری در بازار طلا، کمک شایانی نماید. از جمله نکاتی که در این خصوص وجود دارد، به شرح زیر می باشد:

    • به هنگام خرید سکه و سایر زیور آلات طلا لازم است که به موارد مهمی مانند اجرت ساخت، مالیات و همچنین تقلبی نبودن محصول خریداری شده توجه بسیاری داشته باشید.
    • هر گونه زیور آلات طلا را تنها از واحدهای صنفی معتبر و دارای مجوز که پروانه کسب دارند، خریداری کنید.
    • اگر قصد خرید سکه های طلا را دارید، مطمئن شوید که آدرس و مشخصات فروشنده و مهم‌تر از آن، هولوگرام اتحادیه نیز روی سکه درج شده باشد.
    • یکی از کلاهبرداری های رایج در خصوص سکه این است که سارقان با جعل کارت ‌های واحدهای معتبر، سکه ‌هایی که تنها روکش آن‌ ها از طلا است را به خریداران می فروشند. به همین دلیل باید هنگام خرید سکه به احتمال تقلبی بودن آن توجه داشته باشید.
    • خرید طلای دست دوم و طلای آب شده نیز با خطر تقلبی بودن همراه است و برای همین بهتر است قبل از خرید فیزیکی طلا دانش کافی را کسب کرده یا از یک فرد آگاه کمک بگیرید.
    • زمانی که شما طلای نو می‌خرید، درصد مشخصی به عنوان اجرت ساخت و مالیات به آن اضافه می‌ شود. در هنگام فروش نیز طلای شما را کمتر از نرخ روی تابلو می ‌خرند. بنابراین این موضوع می تواند شما را دیرتر به سوددهی برساند.
    • ثابت فرض کردن نرخ طلا، اگر امروز طلای نو بخرید و فردا بفروشید، ضرر خواهید کرد. هرگز طلاها را در کوتاه مدت نفروشید و حداقل 6 ماه برای فروش آن ها صبر کنید.
    • سکه دست دوم اجرت ساخت ندارد یا کمتر است. خرید سکه نیز به دلیل نداشتن اجرت، موقع فروش سود بیشتری را نصیب شما خواهد کرد
    • بسیاری از افراد از بین طلای نو و طلای دست دوم، طلای دست دوم را انتخاب می‌کنند زیرا نسبت به طلای نو اجرت کمتری دارد.  

    طلای دست‌ دوم بخریم یا طلای نو؟

    این سوال ممکن است برای بسیاری شما عزیزان که قصد خرید و سرمایه گذاری در بازار طلا را دارید، به وجود می آید. به صورت کلی زمانی که شما طلای نو خریداری می کنید، باید کارمزد و مالیات را نیز پرداخت نمایید که این مبالغ در زمان فروش از طلا کسر خواهد شد. به همین دیلیل قاعدتا سود کمتری نصیب شما می شود.

    اما هنگامی که طلای دست ‌دوم خریداری می‌ کنید، اجرت کمتری را نسبت طلای نو پرداخت می کنید، بنابراین به هنگام فروش سود بیشتری را کسب خواهید کرد. به همین دلیل اگر قصد سرمایه گذاری در طلا را دارید، خرید طلای دست دوم زودتر شما را به سوددهی می رساند. از جمله نکات بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید به شرح زیر است:

    • مزیت سرمایه گذاری در طلای بدون ‌اجرت بدین صورت است که شما مبلغ کمتری را نسبت به طلای نو در همان وزن می پردازید.
    • خرید طلای دست دوم یا خرید طلای بدون اجرت هم مشکلات و خطرهای خاص خود را دارد و ممکن است تقلبی و فاقد اصالت باشد.
    • اگر نگران تقلبی بودن طلا یا پائین بودن عیار آن هستید، بهتر است سراغ خرید طلای کم اجرت بروید نه طلای بی ‌اجرت. در میان انواع طلا، النگو و آویزهای زنجیر طلا کمترین اجرت را دارند که می‌توانند جایگزین طلای دست دوم شوند.

     

    طلای دست‌ دوم بخریم یا طلای نو؟

     

    سخن پایانی:

    در این مقاله از وب سایت کافه سیلور سعی کردیم تا به بررسی نکات مهم درباره سرمایه گذاری روی طلا  بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت فرمایید.