<
search
اردو
All Categories
    Menu Close

    خرید شمش نقره

     

    Back to all

    نکات مهم خرید زنجیر نقره

    نقره یکی از فلزات گرانبها است که روز به روز به طرفداران خرید زیورآلات ساخته شده با آن در بین خانم‌ها و آقایان اضافه می‌شود. این فلز زیبا، درخشان و خوش ساخت است و برای ساخت اشیای ظریف مانند زیورآلات، کاربرد و ساختاری مناسب دارد. این فلز جایگزین مناسبی برای طلای سفید به شمار می‌رود و با توجه به گران شدن روز افزون زیورآلات ساخته شده با طلا، هر روز جایگاه بیشتری در بین طرفداران اکسسوری‌های جذاب پیدا می‌کند.

     بسیاری از خانم‌ها و آقایان علاقه بسیاری به استفاده از زیورآلات نقره از جمله گردنبند و زنجیر دارند. این موضع به این دلیل است که نقره از دوام و کیفیت بسیار بالایی در مقایسه با سایر فلزها برخوردار است. اما بهتر است قبل از خرید زنجیر نقره زنانه و مردانه اطلاعات کافی در رابطه با آن داشته باشید تا بتوانید خریدی باکیفیت انجام دهید. علاوه بر این برای تشخیص زنجیر نقره اصل نکات بسیار زیادی وجود دارد. در صورت تمایل به آشنایی با این نکات بهتر است خواندن ادامه این مقاله از کافه سیلور را از دست ندهید.

    ویژگی‌ها و کاربردهای نقره

    نقره به صورت خالص بسیار براق، نرم و شکننده است. بعد از انجام عمل پرداخت روی نقره، می‌توانیم شاهد بازتاب ۹۵ درصدی نور از سطح این فلز باشیم. به همین خاطر از نقره در صنایع مختلف و ساخت انواع آینه و تلسکوپ استفاده می‌شود. نقره در بین فلزات موجود بیشترین میزان رسانایی در زمینه الکتریسیته و حرارت را دارد. همچنین خاصیت چکش‌خواری آن بعد طلا در مقام دوم قرار دارد. بنا به دلایل ذکر شده یکی از مصارف بسیار این فلز در صنایع هوافضاست.

     

    نقره در هوا اکسیده نمی‌شود. با این حال با سولفید هیدروژن موجود در هوا واکنش نشان می‌دهد. به دلیل تشکیل سولفید نقره است که روی سطح آن لکه ایجاد می‌شود. از این رو محصولات نقره‌ای به تمیز کردن‌های منظم نیاز دارند. به طور کلی باید بدانید که یشترین مصرف نقره به ترتیب در بخش صنعت (به ویژه صنایع الکترونیک)، ساخت جواهرات و لوازم تزئینی، تولید سکه و مدال، عکاسی و ساخت ظروف و لوازم غذاخوری است.

     

    نقره اصل جنس نرم و صافی دارد و به صورت یک ­دست است؛ اما برعکس آن نقره‌های تقلبی به شکل پوسته‌پوسته شده هستند و جنس نرمی هم ندارد. همچنین یکی از خصوصیات نقره اصل این است که بعد از گذشت زمان، رنگ آن تیره می‌شود. نقره می‌تواند ۹۵% از نوری که به آن تابیده می‌شود را بازتاب دهد.تولید جهانی نقره در سال ۲۰۱۰ بیش از ۲۲ هزار تن بوده که بیشتر از ۵ برابر تولید طلاست. مکزیک با ۴۵۰۰ تن بزرگترین تولیدکننده نقره جهان است و پرو و چین با اختلاف کمی پس از آن قرار می‌گیرند.

    خرید زنجیر نقره اصل

    اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به زیورآلات نقره از جمله انگشتر، دستبند، گوشواره، زنجیر نقره زنانه و… علاقه دارید و یا دوست دارید که زنجیر نقره به کسی هدیه بدهید، باید برخی نکات را هنگام خرید نقره در نظر داشته باشید. به این دلیل که برخی از این نقره‌ها تقلبی هستند و گاهی تشخیص زنجیر نقره اصل از تقلبی آن کاری بسیار دشوار است.

     

    نقره جزو یکی از فلزاتی است که خاصیت انعطاف‌پذیری بالایی دارد. یکی از انواع نقره‌ها، نقره استرلینگ است که از 92.5 درصد نقره خالص تشکیل شده است و بقیه آن از فلزات دیگر از جمله مس است. اگر شما هم فکر می‌کنید که نقره‌های موجود در بازار اصل هستند، باید بگوییم که سخت در اشتباهید.

     

    به این دلیل که اغلب نقره‌های موجود در بازار که به اسم نقره اصل فروخته می‌شود، تنها پوششی از نوع نقره دارند. برای همین معمولا با نقره اصل اشتباه گرفته می‌شود. با این حال روش‌های مختلفی برای تشخیص زنجیر نقره اصل وجود دارد که به کمک آن می‌توانید نوع تقلبی نقره را به خوبی بشناسید.

     

    اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چگونه زنجیر نقره را تشخیص دهیم باید بگوییم که تمامی روش‌هایی که در ادامه آورده‌ایم، به شما کمک می‌کند تا بتوانید هر نوع محصول نقره‌ای خود را از نقره تقلبی تشخیص دهید؛ بنابراین اگر قصد خرید زنجیر نقره زنانه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید.

    خواص نقره برای بدن ما چیست؟

    نقره فواید بسیاری برای سلامتی دارد و قرن‌ها به عنوان یک عامل ضد میکروبی مورد استفاده قرار گرفته است. گفته می‌شود که تماس طولانی مدت این فلز با بدن انسان، فواید متعددی برای سلامتی از جمله بهبود سیستم ایمنی بدن دارد. با هم با برخی از خواص نقره به صورت تیتر وار آشنا می‌شویم:

    خاصیت ضدمیکروبی و پیشگیری از بیماری‌ها

     کمک به گردش انرژی و تنظیم دمای بدن با خرید گردن بند نقره

     

    خواص نقره برای بدن ما چیست؟

     

     خون‌رسانی و بهبود در کارکرد اعضای بدن

     مفید برای مبتلایان به آرتروز

     و ...

    دلیل خواص درمانی نقره

    خواص مفید نقره از خواص شیمیایی این فلز ناشی می‌شود. یک میدان رسانا که قادر است تابش الکترومغناطیسی را از بدن ما منعکس کند، زمانی ایجاد می‌شود که یون‌های نقره، بار مثبت به دست آورند. این موضوع، به طور مطلوب بر هدایت طبیعی بدن تأثیر گذاشته و منجر به بهبود گردش خون، تعادل دما و ارتقاء احساس عمومی می‌شود. این یون‌های نقره با بار مثبت، قادر به اتصال با گیرنده‌های اکسیژن در باکتری‌هایی هستند که دارای بار منفی هستند. این امر باعث می‌شود تا زیورآلات حاوی این فلز، با عفونت‌ها و بیماری‌ها مبارزه کنند.

    تشخیص نقره با نشانه‌ها

    از آنجایی که هر نقره دارای نشانه است؛ بنابراین برای تشخیص زنجیر نقره از بدل می‌توانید از هویت آن یعنی همان نشانه‌ها استفاده کنید. در واقع هر کدام از این نشانه‌ها، به منزله همان شناسنامه نقره هستند که اطلاعاتی مفید را در اختیار شما می‌گذارد؛ بنابراین اگر قصد خرید زنجیر نقره دارید، باید نشانه‌ها حک شده بر روی آن را بررسی کنید. اگر نقره شما چنین نشانه‌هایی را داشت؛ بنابراین نقره شما اصل خواهد بود.

     

    نشانه‌های موجود بر روی نقره در واقع نشان‌دهنده جزئیات زنجیر نقره شما از جمله خلوص نقره، معدن استخراج شده، سازنده جواهر و … است. در صورت خرید زنجیر نقره اصل معمولا این نشانه بر روی گیره و یا داخل زنجیر آن حک شده است. البته توجه به این نکته ضروری است که اگر نقره شما قدیمی باشد، ممکن است این نشانه‌ها را بر روی آن نبینید. همچنین گاهی ممکن است بدلیجات شما نیز دارای چنین نشانه‌هایی باشد.در صورتی که نقره خریداری شما دارای نشانه بود، برای اطمینان از اصل بودن آن بهتر است سایر راه‌ها را نیز چک کنید تا از اصل بودن زیورآلات خود اطمینان حاصل کنید.

    تشخیص نقره اصل از طریق عیار

    یک روش تشخیص زنجیر نقره اصل از طریق عیار آن است. اگر نقره اصل باشد، معمولا 92 درصد آن خالص است. اگر نقره خریداری شده اصل باشد، باید یکی از عددهای 925، 900 و یا 800 را بر روی نقره خود مشاهده کنید. همچنین گاهی ممکن است به جای این اعداد، عددهای دیگری مانند 900 یا 800 را بر روی زنجیر خود ببینید. این اعداد بیانگر عیار نقره هستند و اصل بودن آن را نشان می‌دهد

    شناخت براساس وزن نقره

    یک روش آسان برای تشخیص زنجیر نقره اصل وزن آن است. به صورت کلی نقره در مقایسه با سایر فلزها از جمله برنج، قلع، سرب و … وزن سنگین‌تری دارد؛ بنابراین یک راه تشخیص زنجیر نقره سنگین‌ بودن آن است. این در حالی است که نمونه‌های تقلبی زنجیر بسیار سبک هستند و حالتی توخالی دارند. در نتیجه موقع استفاده از آن احساس بدی به شما دست خواهد داد.

     

    شناخت براساس وزن نقره

     

    برای این منظور کافی است تا ابتدا انگشتر و یا زنجیر نقره را به کمک یک ترازو وزن کنید. سپس عدد بدست آمده را در جایی یادداشت کنید. سپس یک ظرف پر از آب را بر روی یک ترازو قرار دهید و عدد آن را صفر کنید. حال انگشتر و یا زنجیر نقره را درون آب بیندازید. عدد بدست آمده را یادداشت کنید. عدد اول را بر عدد دوم تقسیم کنید. اگر نقره شما اصل باشد، باید عدد بدست آمده 10.49 باشد.البته توجه به این نکته ضروری است که برای تشخیص زنجیر نقره اصل مردانه و یا زنانه تنها این روش کافی نیست. به این دلیل که با کم و زیاد کردن برخی فلزات می‌توان به این عدد رسید.

    با استفاده از آهنربا

    اگر قصد خرید زنجیر نقره زنانه و یا زنجیر نقره ای مردانه دارید، به کمک یک آهنربا می‌توانید از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید. به این دلیل که نقره خاصیت ضد آهن‌ربایی دارد. بدین معنا که اگر شما زنجیر نقره را به یک آهنربا نزدیک کنید، خاصیت دفع‌کنندگی دارد. برای این منظور کافی است تا یک آهنربا را نزدیک زنجیر نقره بکنید. اگر بین این دو، نیروی دافعه‌ای ایجاد شد، نقره خریداری شده اصل است. در غیر این صورت اگر زیورآلات خریداری شده شما جذب آهنربا شد، نشان‌دهنده تقلبی بودن آن است و تنها روکش نقره دارد.

    استفاده از یخ برای تشخیص نقره اصل

    برای تشخیص زنجیر نقره مردانه و زنانه، استفاده از یخ را به شما پیشنهاد می‌دهیم. از آن‌جایی که نقره رسانای بسیار خوبی از انرژی است، در نتیجه اگر یخ را در مقابل یک زنجیر نقره قرار دهید، زودتر از معمول شروع به ذوب شدن می‌کند؛ بنابراین برای تشخیص زنجیر نقره اصل می‌توانید از این روش استفاده کنید.

    تشخیص نقره اصل به کمک صدا

    برای تشخیص زنجیر طلا از نقره ضربه زدن به زنجیر یا انگشتر نقره را پیشنهاد می‌دهیم. در صورتی که نقره شما اصل باشد، صدای ایجاد شده، ظریف و زنگ مانند است. این در حالی است که اگر نقره تقلبی باشد، صدایی بم و گرفته از آن به گوش می‌رسد

    استفاده از ماده سفیدکننده برای تشخیص زنجیر اصل

    یکی از راه‌های بسیار ساده برای تشخیص نقره اصل از بدل، استفاده از مایع سفید‌کننده است. برای این منظور کافی است تا قسمتی از زنجیر خود را به این مایع آغشته کنید. در صورتی که رنگ محل مورد نظر به سیاهی تغییر پیدا کرد، زنجیر خریداری شده شما اصل بوده و یا روکش آن از نقره است.

    بو کردن روشی برای تشخیص نقره اصل از بدل

    به کمک قوه بویایی خود می‌توانید نقره اصل را از بدل به خوبی شناسایی کنید. برای این منظور کافی است تا زنجیر خودتان را برای چند ثانیه بو کنید. در صورتی که بوی قوی حس کردید، به احتمال بسیار زیاد زنجیر شما از مس تشکیل شده است. بدین معنا که زنجیر خریداری شده از میزان عیار بالای نقره برخوردار نیست.

    تشخیص به کمک برخی مواد شیمیایی

    برخی مواد شیمیایی مانند اسید برای تشخیص زنجیر نقره اصل به کار می‌رود. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که حتما قبل از آزمایش از دستکش استفاده کنید تا دست خود را با مواد اسیدی نسوزانید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که برای انجام این روش حتما فضای باز را انتخاب کنید و از انجام آن در فضای سربسته جدا خودداری کنید. البته بهتر است این روش را به مرحله آخر موکول کنید و تنها زمانی از آن استفاده کنید که سایر روش‌ها کارساز نباشند.

     

    نکات مهم هنگام خرید نقره

     

    برای این منظور کافی است تا یک قطره از اسید را بر روی محل مورد نظر بریزید. اگر نقره شما اصل باشد، رنگ آن به قهوه‌ای، قرمز، سبز و … تغییر رنگ می‌دهد. در صورتی که هیچ‌گونه تغییر رنگ ظاهری در آن مشاهده نکردید، مشخص می‌شود که زنجیر خریداری شده تقلبی است.

    نکات مهم هنگام خرید نقره

    اگر قصد خرید نقره مانند زنجیر نقره ایتالیایی را دارید، بهتر است قبل از خرید نکات زیر را در نظر داشته باشید تا یک خرید خوب و باکیفیت داشته باشید. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

     

    وزن زنجیر انتخابی: یکی از مهم‌ترین نکات هنگام خرید نقره، توجه به وزن آن است. اگر وزن زنجیر نقره شما زیاد باشد، ممکن است بعد از مدتی احساس خوبی نداشته باشید و دچار بیماری‌های مختلفی از جمله درد ناحیه گردن شوید. برای این منظور پیشنهاد می‌دهیم که نقره سبک‌تر خریداری کنید.

    توجه به اصل و تقلبی بودن زنجیر نقره: 

    قبل از خرید زنجیر نقره باید از اصل و تقلبی بودن آن اطمینان حاصل کنید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که حتما از یک فروشگاه مطمئن و قابل اطمینان زنجیر نقره خود را خریداری کنید.

    عدم ایجاد حساسیت پوستی: 

    اگر شما هم جزو افرادی هستید که نسبت به استفاده از برخی زیورآلات حساسیت دارید، بهتر است قبل از خرید آن نسبت به این موضوع اطمینان حاصل کنید. بهتر است زنجیر نقره‌ای خریداری کنید که خالص باشد و از فلز نیکل تشکیل نشده باشد. چرا که ممکن است بعد از استفاده دچار حساسیت پوستی شوید.

    قفل زنجیر: 

    یکی از نکات مهم قبل از خرید دستبند و یا زنجیر نقره توجه به قفل آن است. بهتر است زیورآلاتی را خریداری کنید که قفل آن محکم و مطمئن باشد تا بر اثر حرکت قفل آن باز نشود.

    کیفیت و عیار نقره

    عیار نقره خالص ۹۹۹ است که این عیار نشان می دهد ۹۹.۹ درصد نقره خالص است و ۰.۱ درصد ناخالص است. نقره هم مانند طلا چون که بسیار فلز نرمی است با این عیار در زیورآلات استفاده نمی‌شود و با فلزات دیگری مانند مس ترکیب می شود تا شکل مورد نظر را به خود بگیرد.

     

    اگر به جواهرات نقره‌ای که خریداری کرده باشید یا دارید نگاه کنید حتماً متوجه یک عدد شده‌اید که روی نقره حک شده است. عددی که اغلب بر روی جواهرات نقره حک می‌شود عدد ۹۲۵ است. البته در نقره‌های دست‌ساز ایرانی عدد ۹۵۰ یا ۹۹۹ هم گاهی اوقات مشاهده می‌شود.

     

    عیار ۹۲۵ در اصل عدد ۹۲٫۵ است و به این معناست که ۹۲٫۵ درصد از فلز به کار رفته در ساخت جواهر از جنس نقره است و ۷٫۵ درصد باقی مانده از فلزات دیگر است. در ایران نقره‌های دست‌ساز با عیار ۹۵۰ (۹۵ درصد) هم ساخته می‌شوند که از نظر کیفیت و قیمت کمی از نقره‌های ۹۲۵ بهتر هستند.

     

    در کشورهای مختلف عیار نقره متفاوت است که در زیر به تعدادی از آنها اشاره کرده‌ایم:

     

    بریتانیا (انگلیس): ۹۵۸

    فرانسه: ۹۵۰

    روسی: ۹۴۷ / ۸۷۵

    استرلینگ: ۹۲۵

    اسکاندیناوی: ۸۳۰

    آلمان: ۸۰۰

     

    کیفیت و عیار نقره

     

    سخن نهایی

     ما در این مقاله در رابطه با تشخیص زنجیر نقره اصل از بدل صحبت کردیم. در صورت تمایل به خرید زنجیر نقره زنانه پیشنهاد می‌کنیم که از زنجیرهای زیبا و دارای قیمت مناسب سایت ما دیدن کنید. تنوع مدل‌های زنجیر نقره در سایت ما بسیار زیاد است و قطعا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.