<
search
Russian
All Categories
    Menu Close

    خرید شمش نقره

     

    Back to all

    ساخت قالب لاستیکی طلا و جواهر

     ساخت قالب لاستیکی طلا و جواهر

    انواع زیورآلات از طلا و نقره و همچنین جواهرات مختلف برای تولید انبوه از طریق ریخته گری به ساخت قالب لاستیکی نیاز دارند. قالب اولیه یک طلا یا جواهر جدا از اینکه به صورت سنتی و با استفاده از قالب ساخته شده باشد یا فرآیند طراحی سه بعدی در آن به کار رفته باشد، بایستی به وسیله لاستیک قالب پزی به صورت مجدد قالب گیری شود.

    در این محتوا قصد داریم به ساخت قالب لاستیکی و مطالب مربوط به آن بپردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان همراه ما باشید.

    مراحل ساخت طلا و جواهر


    طلا و جواهرات برای تولید و ساخته شدن، مراحل متعددی را طی می کنند که ساخت قالب لاستیکی یکی از مهمترین این مراحل است. در ادامه علاوه بر توضیح نحوه ساخت قالب لاستیکی، مراحل دیگری را نیز در فرآیند تولید طلا و جواهر شرح می دهیم. 

    مرحله اول: ساخت قالب ریخته گری


    ساخت قالب ریخته گری طلا و جواهر به دو روش صورت می گیرد:


    ●ساخت قالب لاستیکی یا سیلیکونی از روی مدل های موجی و غیر فلزی: در این روش مدل را در داخل یک قاب قرار می دهند. سپس قاب با برخی از مواد شیمیایی از ترکیبات سیلیکونی مایع پر شده و پس از مدتی به صورت جامد درمی آیند. در نهایت این مواد، از خاصیت لاستیکی برخوردار می شوند که همان قالب لاستیکی برای ساخت طلا و جواهر است.
    ●ساخت قالب لاستیکی به روش پخت لاستیک: در این روش، لاستیک های ورقه ای و خمیری مورد استفاده قرار می گیرند. در روش ساخت قالب لاستیکی به روش پخت لاستیک، جسم فلزی یا هر نوع جنس با قابلیت تحمل دمای ۴۰۰ تا ۴۵۰ درجه را در میان لایه های لاستیکی قرار می دهند. سپس بر اساس اندازه قطعه کاری و نوع لاستیک، گرما از دو سطح بالا و پایین به پلاستیک می رسد و چسباندن لایه های لاستیکی به یکدیگر صورت می گیرد. 


    پس از طی مراحل بالا، یک قالب لاستیکی در اطراف مدل شما قرار گرفته است. این قالب با یک تیغ جراحی مخصوص بریده می شود. پس از آن مدل خارج شده و فضای خالی برای تزریق موم در مرحله بعد به دست می آید.

    مرحله دوم: تزریق موم


    پس از ساخت قالب لاستیکی برای طلا و جواهر، نوبت به تزریق موم می رسد. در این مرحله با استفاده از دستگاه تزریق، درون قالب های لاستیکی یا سیلیکینی تزریق شده و قسمت خالی درون قالب از موم پر می شود. در نهایت یک کپی موم از مدل شما تهیه می شود.

    مرحله سوم: شاخه کردن مدل کارها


    مدل های تهیه شده در مرحله قبل از طریق یک هویه به مفتول مومی می چسبد تا شکل یک درختچه را به خود بگیرد. سپس انتهای درختچه در کفی لاستیک مخصوص سیلندر ریخته گری قرار داده می شود.

    همچنین درختچه مومی میتواند یک تا صدها مورد از مدل مومی را داشته باشد. نکته مهم در این مرحله، تند بودن دنبالک های مدل ها با محور اصلی است. علاوه بر این، باید حدود ۱۴ برابر وزن شاخه موم در مراحل بعد، طلای ۱۸ عیار را ذوب و تهیه نمود.

     

     شاخه کردن مدل کارها

     

    مرحله چهارم: گچ گیری سیلندر ریخته گری


    پس از اتمام مرحله شاخه کردن موم ها، شاخه مومی در یک سیلندر فلزی ریخته گری قرار می گیرد و با گچ ریخته گری پر می شود تا پوشش دهی شاخه را انجام دهد. پس از خشک شدن گچ، یک قالب نسوز و خشک برای استفاده در کوره های ریخته گری ایجاد می شود.

    پس از به پایان رسیدن مرحله گچ گیری سیلندر، در یک محیط خشک و بدون تابش نور مستقیم خورشید قرار می گیرد تا خشک شدن گچ به اتمام برسد. این مدت زمان حدودا ۳ تا ۵ ساعت به طول می انجامد و به حجم سیلندر بستگی دارد.

    مرحله پنجم: موم زدایی و پخت سیلندر


    بعد از خشک شدن گچ به طور کامل، سیلندر ریخته گری در موم گیر بخار قرار می گیرد. به وسیله گرمای غیر مستقیم بخار، سیلندر گرم می شود تا ذوب موم داخل سیلندر و خارج شدن آن از داخل گچ صورت بگیرد. این مرحله حدود ۲ تا ۳ ساعت طول می کشد که پس از آن، سیلندر آمادگی پخت را دارد.

    مرحله ششم: ریخته گری


    ریخته گری با قرار دادن سیلندرها در یک سانتریفیوژ یا ماشین ریخته گری در شرایط خلاء، آغاز می شود. در این مرحله، فلز طلا یا سایر آلیاژهای به کار رفته در داخل بته ماشین ذوب شده و به داخل قالب گچی تزریق می شوند.

    پس از پایان عملیات ریخته گری، برای خنک شدن طلا و تبدیل آن از حالت مایع به جامع، سیلندر را از داخل ماشین خارج می کنند. سپس در داخل یک ظرف آب قرار داده و برای شکستن قالب گچی، شستشو داده می شود. 

    مرحله هفتم: برش شاخه های ریخته گر


    پس از خارج شدن درختچه ها از مرحله ریخته گری، شاخه های ریخته گری با استفاده از ابزار برش جدا می شوند. همچنین میتوان قیچی بادی مخصوص را به کار برد که سبب افزایش سرعت و دقت برش می شود.

    پس از بریدن شاخه های ریخته گری، ساییدن شاخه های کوچک اضافی موجود بر روی قطعه به وسیله ابزار و روش های مختلف صورت می گیرد.

     

    شستشو

     

    محله هشتم: شستشو


    مرحله نهایی در ساخت طلا و جواهرات، شستشو است. در این مرحله، برای تمیز کردن قطعه از براده های مرحله سایش و ذرات ریز گچ باقی مانده در حفره های کوچک قطعه کاری، ماشین شوینده التراسونیک به کار گرفته می شود.

    مهمترین کاربرد این ماشین در چربی گیری و تمیز کردن قطعه قبل از انجام آبکاری است. همچنین این ماشین با سیستم مافوق صوت و ایجاد امواج قوی در محیط مرطوب ماشین، قطعه کاری را از آلودگی های میکروسکوپی پاک می کند. در نتیجه قطعه درخشندگی خاصی را به خود می گیرد.

    نتیجه گیری


    قالب گیری طلا و جواهر یکی از مراحل مهم در ساخت این زیورآلات است که شامل دو روش قالب لاستیکی به روش پخت لاستیک و ساخت قالب از روی مدل های موجی و غیر فلزی می شود.

    پس از قرار دادن قالب اولیه بین مواد، آن را زیر لاستیک پز می گذاریم تا پخته شود. سپس با تیغ جراحی و اصول خاص، لاستیک بریده شده و قالب اصلی از آن خارجی می شود. در نهایت پس از انجام تمامی مراحل مذکور در این مقاله، طلا و جواهر در مدل ها و انواع مختلفی ساخته و عرضه می شود.