<
search
ترکی
All Categories
    Menu Close

    خرید شمش نقره

     

    Back to all

    ویژگی های شمش طلا

     ویژگی های شمش طلا

    شمش طلا قطعه ای از طلای خالص است که محبوبیت زیادی در ایران و جهان دارد. درواقع افراد  از شمش طلا برای سرمایه گذاری  استفاده می کنند. به طوری که با خرید یک شمش طلا می توان طلاهایی با وزن های مختلف تولید کرد.


    همچنین شمش ها نمایانگر حجم بالایی از طلا با خلوص بالا هستند، اما چیزی که اینجا مورد بحث قرار گرفته استفاده از شمش طلا به عنوان یک کالای سرمایه گذاری است.حال برای اینکه با ویژگی های شمش طلا بیشتر آشنا شوید تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

    شمش طلا چیست؟!


    قبل از بیان ویژگی های شمش طلا ابتدا باید بدانیم که شمش طلا چیست؟!شمش طلا قطعه ای مکعبی شکل است که از طلایی با عیار بالا  تهیه شده و به عنوان یکی از شکل های محبوب طلا در بازار به شمار می رود‌.


    شمش ها معمولا از طلای خام و با استفاده از یک سری استاندارد های واحد تهیه و تولید می شوند. در کشور ایران نیز تولید کنندگان محدودی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند و تمام آن ها زیر نظر بانک مرکزی، کار تولید شمش طلا را انجام می دهند.

    شمش طلا برای سرمایه گذاری و حفظ ثروت بسیار کاربردی است و قیمت آن معمولا با توجه به میزان آلیاژ موجود در شمش، در بازار خرید و فروش می شود.

    کاربرد شمش طلا در بانک

    ۲۰ در صد از مجموع طلاهای استخراج شده در جهان در بانک ها ذخیره می شود. در واقع طلای ذخیره شده در بانک ها به صورت شمش می باشد که برای تسویه بدهی های بین المللی یا مشکلات اقتصادی به صورت وام طلا استفاده می شود. 


    بانک های مرکزی، شمش های طلا را با نرخ ۱ درصد با صورت وام به بانک می دهند تا به جمع آوری پول کمک کنند. نا گفته نماند که فعالیت های بانک های شمش در بازار فلزات گران بها از اهمیت بالایی برخوردار است.  این فعالیت ها شامل مدیریت ریسک، تجارت، واسطه گری بین وام گیرنده و وام دهنده، تسویه حساب، پوشش ریسک و خزانه داری می شود.

    ویژگی های شمش طلا 

    چند مورد ویژگی های منحصر به فرد شمش های طلا: نداشتن اجرت ساخت، معتبر بودن، قابلیت خرید و فروش و تنوع بالا می باشد. به همین سبب  خرید شمش جز بهترین گزینه های سرمایه گذاری محسوب شده است.

    همچنین شمش های طلا با عیار ۲۴ تولید می شوند در حالی که سکه های طلا و سایر طلا های موجود اغلب با عیار ۱۸ تولید می شوند. همین عیار بالا در شمش های طلا نیز یکی از ویژگی های آن ها به شمار می رود. چنانچه شما قصد سرمایه گذاری در این زمینه را دارید باید با تمام ویژگی های شمش طلا آشنا شوید.

    شمش های طلا در اندازه های متنوعی به فروش می رسند یعنی می توانید آن ها را از یک گرم تا یک کیلو گرم پیدا کنید. در حالی که سایر طلا ها و حتی سکه ها  دارای چنین تنوعی نیستند.

    برخلاف طلای دست دوم که از کم اعتبار ترین نوع طلا های موجود به شمار می روند و خطر تقلبی بودن آن ها بالا است، شمش طلا معتبر و شناسنامه دار است.

    همچین برای خرید طلاهای تزئینی، هزینه ی قابل توجهی جهت اجرت ساخت دریافت می شود و در هنگام فروش طلا نیز این هزینه از قیمت طلای مورد نظر کم می شود. یعنی در هنگام فروش تنها قیمت گرم طلای موجود در آن قطعه دریافت می شود.

    از دیگر ویژگی های کاربردی شمش طلا، گزینه ای مناسب برای هدیه دادن می باشد. زیرا آن ها در اندازه های مختلف به فروش می رسند پس می توان از شمش های ۱.۰ تا ۲.۵ گرم برای هدیه دادن استفاده کرد.شمش های طلا بر خلاف سکه طلا  دارای حباب قیمت نیستند و به صورت کلی از قیمت پایدارتری برخوردارند.

     

    از کجا شمش طلا بخریم؟

     

    از کجا شمش طلا بخریم؟

    اگر قصد سرمایه گذاری دارید و برای این کار می خواهید شمش طلا خریداری کنید اما نمی دانید از کجا؟ حتما موارد ذکر شده زیر را جهت راهنمایی بخوانید.

    طلا فروشی ها

    یکسری از طلا فروشی هایی که  جواهرات طلا می فروشند، شمش و سکه را نیز به فروش می گذارند.

    ابشده فروشی ها

    ابشده فروشی هایی که بیش از حد بر روی خرید و فروش طلای اب شده تمرکز دارند، شمش طلا را نیز عرضه می کنند.

    مراجعه به بانک ها

    جهت خرید شمش طلا می توانید به بانک های ملت و ملی مراجعه کنید‌.

    انواع شمش طلا 


    داخل ایران چند برند شناخته شده و معروف در حوزه تولید شمش طلا مشغول به فعالیت هستند که مهمترین این برند های عبارتند از:

    ایران شمش
    پارسیس گل
    شمش محمد
    شمش پرنیا
    شمش ونوس

    مشخصات شمش طلا

    اگر تا حالا شمش طلا را از نزدیک مشاهده کرده باشید متوجه نماد ها و نوشته هایی که به صورت حکاکی بر روی آن وجود دارد شده اید. هدف اصلی از حکاکی بر روی شمش ها جلوگیری از عرضه کردن شمش های تقلبی در بازار می باشد. به همین سبب لازم است تا چند مورد بر روی شمش های شرکتی حک شود که این موارد عبارتند از: 

    عیار شمش
    نام شرکت تولید کننده
    لوگوی مخصوص شرکت
    وزن شمش
    کد شناسایی شمش

    هر شمش که توسط شرکت های فعال و زیر نظر اتحادیه طلا فروشان تولید  شود دارای یک کد شناسایی است. این کد شناسایی در واقع شناسنامه شمش به شما می رود و تا حدود زیادی از عرضه کالا های تقلبی به بازار جلوگیری می کند.

     

    مشخصات شمش طلا

     

    کلام آخر 
    در ایران اکثر مردم  توانایی سرمایه گذاری بر روی شمش های بزرگ را ندارند و معمولا به سرمایه گذاری با شمش های چند گرمی اکتفا می کنند. شمش های چند گرمی با طرح های زیبا مناسب هدیه دادن می باشند.


    اما مهم است در هنگام خرید به عواملی مانند عیار، شرکت سازنده، کد شناسایی، و ... دقت کنید. تا با وسوسه افراد کلاه بردار به دام نیفتید همچنین از خرید در مغازه های بی نام و نشان خودداری کنید. 


    در این مقاله به معرفی شمش طلا و ویژگی های آن برای سرمایه گذاری پرداختیم. حال دیگر شما با دانستن اینکه شمش های طلا یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری در بازار طلا و جواهرات هستند می توانید از مزایای خرید و آن بهره مند شوید.