<
search
ترکی
All Categories
    Menu Close

    خرید شمش نقره

     

    Back to all

    چرا الماس گران قیمت ترین سنگ جهان است ؟

     الماس یکی از سنگ های قیمتی است که برای تزئین جواهرات نیز استفاده می شود. مدت هاست که در جواهرفروشی ها انگشترهای طلا و الماس را می بینیم. الماس به طور گسترده در حلقه ازدواج استفاده می شود.


    عناصر و مواد معدنی گران قیمت


    برخی از عناصر و مواد معدنی به دلیل کمیاب بودن قیمت بالایی دارند. عناصر ساده جدول تناوبی هزینه کمی دارند. قیمت هر اونس کربن یک سوم سنت، آهن یک سنت، آلومینیوم 56 سنت و جیوه کمتر از یک دلار است (برای 100 گرم، کربن 2.4 دلار، آهن کمتر از یک سنت، و آلومینیوم 19 سنت قیمت دارد). هر اونس نقره 14 دلار (50 سنت در هر گرم) و طلا 1900 دلار در هر اونس (67 دلار در هر گرم) است.


    فولرن های اندوهدرال مواد کربنی هستند که می توان از آن ها برای ساخت ساعت های اتمی بسیار دقیق استفاده کرد. آن ها می توانند تا چهار میلیارد دلار در هر اونس (141 میلیون دلار در هر گرم) قیمت داشته باشند.


    مشخصات کلی سنگ الماس:  


    • سنگ الماس دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:


    • وزن مخصوص الماس 3.5 و ضریب شکست آن 2.42 است.
    • سختی آن در مقیاس ماوس برابر با 10 است.
    • الماس در طبیعت به رنگ های مختلف یافت می شود.
    • الماس ها با سنگ های کیمبرلیت که از اعماق زیاد سرچشمه می گیرند مرتبط هستند.
    • الماس یکی از پرطرفدارترین سنگ های دنیاست و می توان از آن به عنوان نماد عشق و ازدواج نام برد، زیرا از این سنگ قیمتی بر روی بسیاری از حلقه های ازدواج استفاده می شود.


    سنگ های قیمتی نیز می توانند گران باشند. قیمت زمرد مرغوب 10 برابر قیمت طلا و الماس سفید 100 برابر قیمت طلا است. برخی از الماس ها دارای ناخالصی های بور هستند که به آن ها رنگ آبی روشن می دهد.

    آن ها تنها در تعداد معدودی از معادن در سراسر جهان یافت می شوند و با قیمت 550 میلیون دلار در هر اونس (19 میلیون دلار در هر گرم)، می توانند با نمونه های آینده مریخ رقابت کنند. یک اونس 142 قیراط است، اما تعداد کمی از جواهرات به این بزرگی است.


    گران ترین مواد


    پادماده در طبیعت وجود دارد، اما بسیار نادر است، زیرا هر زمان که یک پادذره ایجاد می شود، به سرعت با ذره از بین می رود و تشعشع تولید می کند.


    شتاب دهنده ذرات در سرن در سوئیس می تواند 10 میلیون پادپروتون در دقیقه تولید کند. این مقدار زیادی به نظر می رسد، اما با این سرعت، تولید یک اونس میلیاردها سال و میلیاردها دلار طول می کشد.

    این سنگ های زیبا و درخشان هزاران سال است که توجه مردم را به خود جلب کرده اند و دلیل قیمت بالای آن ها کمیاب بودن این سنگ نسبت به سایر سنگ های رایج در جواهرات است. درخشش خاصی داره! این مشکل نیز باعث شده تا الماس قیمت متفاوتی نسبت به سایر جواهرات دنیا داشته باشد.


    از نکات بسیار جالب در مورد این سنگ قیمتی و زیبا این است که سنگ الماس از کربن به دست می آید، همان کربنی که گرافیت را تشکیل می دهد و ماده سیاه تولید می کند به دلیل فشار و نوع پیوند شیمیایی در الماس نیز وجود دارد.


    لازم به ذکر است که الماس تراش خورده یا خام از گران ترین سنگ های دنیا محسوب می شود. در این مقاله به بررسی این سوال متداول شما عزیزان می پردازیم که چرا الماس گران ترین سنگ دنیاست؟ و اطلاعات مربوط به آن را در اختیار شما قرار می دهیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


    الماس ها کجا هستند؟


    قبل از اینکه بپرسید چرا الماس گرانترین سنگ جهان است؟ بیایید صحبت کنیم، باید با شما در میان بگذاریم که الماس بیشتر در کجا یافت می شود.نکته بسیار مهمی که در این مورد باید بدانید این است که خود لوله ‌های کیمبرلیت اغلب کمتر از 100 میلیون سال عمر دارند.

     

    الماس ها کجا هستند؟

     

    از سوی دیگر، الماس‌هایی که در ماسه‌های آبرفتی و یخچالی یافت می‌شوند باید توسط فرسایش رودخانه یا ماتریس کیمبرلیت یخچالی آزاد شوند و سپس در رودخانه‌ها یا یخچال‌ها ذخیره شوند.


    این موضوع می تواند اطلاعات درستی به شما بدهد و به شما ثابت کند که چرا الماس یک سنگ کمیاب است. به طور کلی سنگ های الماس در سه نوع رسوب یافت می شوند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:


    • ماسه های آبرفتی
    • خاک های یخبندان
    • لوله های کیمبرلیت


    شاید تا به حال نام لوله کیمبرلیت را نشنیده باشید. در مورد این لوله ها باید اشاره کرد که لوله های کیمبرلیت (مانند لوله های کیمبرلی در آفریقای جنوبی) از نفوذ ماگما به پوسته زمین تشکیل می شوند و الماس و سایر سنگ ها و مواد معدنی را از گوشته زمین به سطح زمین می آورند.


    رنگ های بسیار زیبای سنگ الماس:


    نکته بسیار مهمی که در مورد سنگ های الماس باید بدانید این است که سنگ های الماس از بی رنگ تا مشکی متفاوت هستند و از نظر شفافیت در سه نوع شفاف، نیمه شفاف یا مات موجود می باشند.


    بیشتر الماس هایی که به عنوان جواهرات استفاده می شوند شفاف و بی رنگ هستند زیرا این نوع الماس ها زیبایی بیشتری در جواهرات نشان می دهند و نور زیادی را منعکس می کنند.اما سنگ الماس در دو رنگ سفید، بی رنگ و شفاف بسیار کمیاب و کمیاب است که از جمله نکاتی که در این زمینه باید بدانید می توان به موارد زیر اشاره کرد:


    • سنگ های بی رنگ یا آبی کم رنگ بیشترین ارزش را دارند اما این سنگ ها کمیاب هستند.
    • بیشتر الماس های جواهری زرد رنگ هستند.
    • قرمز، آبی و سبز نادرترین و الماس های نارنجی، بنفش، زرد و سبز متمایل به زرد رایج تر هستند.
    • اکثر الماس های صنعتی خاکستری یا قهوه ای و یا شفاف یا مات هستند.
    • سنگ های صنعتی با کیفیت بهتر پس از مدتی به طور نامحسوس به سنگ های بی کیفیت تبدیل می شوند.
    • رنگ الماس را می توان با قرار گرفتن در معرض تشعشعات قوی (در راکتور هسته ای یا شتاب دهنده ذرات) یا عملیات حرارتی تغییر داد.


    چرا الماس گران ترین سنگ جهان است؟


    حالا وقت آن رسیده که به رایج ترین سوال شما عزیزان پاسخ دهیم که چرا الماس گران ترین سنگ دنیاست؟ در واقع به دلایل مختلف الماس به عنوان یکی از گران ترین و محبوب ترین سنگ ها و جواهرات جهان شناخته می شود. از دلایل گرانی الماس می توان به موارد زیر اشاره کرد:


    1) رنگ الماس


    همانطور که اشاره کردیم الماس در طبیعت به رنگ های مختلفی وجود دارد و در بین تمام سنگ های الماسی که تاکنون استخراج شده است بیشتر آن ها زرد رنگ هستند. لازم به ذکر است که تنها تعداد محدودی از سنگ های الماس بی رنگ یا سفید هستند و به همین دلیل ارزش بسیار بالایی دارند.


    الماس بی رنگ یا سفید به دلیل رنگ خاص، انعکاس نور خارق العاده و کمیاب بودن در زمره جواهرات گرانبها در سراسر جهان به شمار می رود. الماس های بی رنگ و سفید به طور گسترده در صنعت جواهرسازی استفاده می شود.


    بنابراین می توان گفت یکی از دلایل گرانی الماس، رنگ زیبا و شگفت انگیز این سنگ است و به دلیل کمیاب بودن الماس های سفید یا بی رنگ، قیمت آن ها نیز بسیار بالاست.


    2) درجه شفافیت سنگ الماس:


    همانطور که قبلا اشاره کردیم الماس های قیمتی بی رنگ و سفید بسیار کمیاب هستند و یافتن الماس های تمیز و بی عیب و نقص در بین آن ها می تواند دلیل دیگری بر قیمت این سنگ زیبا باشد.


    یکی دیگر از دلایلی که بر قیمت الماس تاثیر می گذارد میزان شفافیت این سنگ است که بسیار بالاست. نکته بسیار مهمی که در مورد جواهرات خاص دنیا باید بدانید این است که بیشتر سنگ هایی که به طور طبیعی در طبیعت وجود دارند دارای تعدادی رگه، سوراخ یا عیوب خاص هستند و این موضوع بر شفافیت و در نتیجه قیمت گوهر تاثیر می گذارد.

     

    درجه شفافیت سنگ الماس

     

    اما در مورد سنگ الماس می توان اذعان داشت که هر چه این سنگ شفافتر باشد ارزش آن بیشتر است زیرا زیبایی بسیار بیشتری دارد و انعکاس نور در آن در بالاترین حد ممکن است.


    3) اشکال در تراش و تهیه سنگ الماس  


    الماس سنگ بسیار سختی است! همین مشکل، سنگ زنی و آماده سازی الماس را به یک کار بسیار دشوار تبدیل کرد.به همین دلیل الماس یکی از گران قیمت ترین و با ارزش ترین جواهرات دنیا محسوب می شود و همه آن را به عنوان سنگی بسیار زیبا، گران قیمت و منحصر به فرد می شناسند.


    سختی آسیاب و آماده سازی برای استفاده بر روی جواهرات مختلف یکی دیگر از دلایل بسیار مهم قیمت بالای الماس است. در واقع الماس بی رنگ و شفاف از سنگ های قیمتی محسوب می شود و برای ساخت انواع جواهرات از این گوهر نیاز به تراش آن به روش های مختلف است.


    حتی در برخی موارد ممکن است قسمت بسیار کوچکی از الماس معیوب باشد، بنابراین تراشیدن آن قسمت معیوب از طریق سنگ زنی کاری سخت و دشوار است و دقت زیادی می طلبد تا سایر قسمت های این سنگ قیمتی آسیب نبیند.


    علاوه بر این، حتی اگر قطعه معیوب به درستی تراشیده شود، وزن الماس تغییر می کند و می توان در برش آن را کاهش داد! با کاهش وزن الماس، به طور طبیعی مقداری از قیمت آن نیز کاهش می یابد.


    به همین دلیل باید گفت که تراش و تهیه الماس نسبت به سایر جواهرات دنیا دشوارتر است و همین امر باعث می شود که الماس با ارزش تر و گران تر از سایر سنگ های قیمتی باشد.


    با توجه به دلایلی که در قسمت های بالا ذکر کردیم، به ندرت الماسی را می توان یافت که تمیز، بی رنگ، شفاف و مناسب برای تراش و استفاده در جواهرات و زیور آلات در سراسر جهان باشد.


    خواص الماس چیست؟


    الماس خواص بسیار متفاوتی دارد و همین خواص باعث استفاده از آن در صنایع مختلف شده است. از جمله خواص بسیار مهم الماس که باید بدانید موارد زیر است:


    • یکی دیگر از خواص الماس برای پوست این است که می تواند برای درمان آکنه و جوش های سرسیاه بسیار مناسب باشد. لازم به ذکر است که کرم های حاوی پودر الماس پوست شما را مرطوب نگه می دارد و از خشکی و پیری پوست جلوگیری می کند.
    • استفاده از الماس در پزشکی رایج است و می توان از الماس در داروها و ترکیبات محصولات پوستی استفاده کرد. زیرا الماس خاصیت لایه برداری دارد و می تواند سلول های مرده پوست را کاملا از بین ببرد.
    • ممکن است شنیده باشید که از پودر الماس برای تولید و تهیه مواد ماساژ صورت برای افزایش گردش خون و جلوگیری از چین و چروک و پیری پوست استفاده می شود.


    وزن الماس و تاثیر آن بر قیمت سنگ


    به طور کلی وزن الماس را بر حسب قیراط می سنجند و هر قیراط معادل 1.5 گرم است. مانند هر گوهر دیگری، وزن یکی از مهم ترین و اساسی ترین عوامل در تعیین قیمت الماس است و هر چه الماس سنگین تر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می شود.

     

    وزن الماس

     


    در مورد قیمت این سنگ گرانبها باید به این مهم توجه کرد که هر قیراط دقیقاً به 100 نقطه مساوی تقسیم می شود و به همین دلیل وزن الماس را با قیراط می سنجند زیرا دقیقاً می توانند آن را به 100 نقطه مساوی تقسیم کنند.


    یعنی اگر الماس 0.99 قیراط بخرید ارزش آن کاهش می یابد. به همین دلیل باید در نظر داشته باشید که اندازه و وزن الماس از مهم ترین ویژگی های سنگ های الماس است و کاملاً با یکدیگر متفاوت است.


    موضوع بسیار مهم دیگری که باید بدانید این است که قطر 6.5 میلی متر اندازه ایده آل برای وزن قیراط یک الماس در نظر گرفته می شود. یعنی اگر الماس یک قیراطی داشته باشید که قطر آن کمتر از 6.5 میلی متر باشد، ارزش آن کمتر می شود.


    کلام پایانی:


    در این مطلب سعی کردیم به این سوال عزیز شما پاسخ دهیم که چرا الماس گرانترین سنگ دنیاست؟ جالب است بدانید که الماس های زیادی همواره از معادن نقاط مختلف جهان استخراج می شود. اما همه آن ها ارزشمند و گرانبها نیستند.

    به گونه ای دیگر می توان گفت که از میان تمامی الماس های استخراج شده از تمامی معادن، تنها تعداد محدودی از آن ها زیبا و ارزشمند هستند. عوامل مختلفی می تواند بر کیفیت و قیمت الماس تاثیر بگذارد. شما نیز می توانید برای اطلاعات بیشتر به وب سایت کافه سیلور مراجعه کرده و در این زمینه با کارشناسان و مشاوران مشورت کنید.