<
search
Russian
All Categories
    Menu Close

    خرید شمش نقره

     

    Back to all

    تعریف طلای خام

    اگر تاکنون قیمت طلا را دنبال کرده باشید، قاعدتا نام طلای خام به گوشتان خورده است و در لیست قیمت های طلا، قیمت طلای خام نیز موجود است. به صورت کلی می توان اذعان داشت که طلای خام ماده اولیه بسیار مهم برای ساخت مصنوعات طلا و حتی استفاده از این فلز گرانبها در صنایع مختلف است.

     

    نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که طلای خام با طلای آب شده تفاوت بسیاری دارد و یکی نیست! در واقع طلای خام از دل معادن به دست می آید و در ابتدا هیچ کاربردی ندارد. به دلیل آنکه بسیار نرم و چکش خوار می باشد. پس از استخراج طلا از معدن یک سری فعالیت ها و فرآیندهای مختلف بر روی آن انجام می شود تا بتوان آن را به طلایی که در دست دارید، تبدیل کرد.

     

    به صورت کلی ممکن است گمان کنید که طلای خام صرفا برای زیور آلات مورد استفاده قرار می گیرد، اما این فلز زیبا و گران بها به غیر از ساخت زیور آلات در صنایع دیگری نیز کاربرد دارد. در واقع طلا خام به صورت عادی در صنایع مختلف مانند صنایع هوا فضا، پزشکی و ساخت زیورآلات کاربرد بسیار فراوانی دارد.

     

    در این مقاله از وب سایت کافه سیلور قصد داریم تا به بررسی تعریف طلای خام، کاربرد آن و ویژگی های منحصر به فرد طلای خام بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

     

    تعریف طلای خام:

     

    برای آنکه تعریف طلای خام را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، باید اشاره کنیم طلای خام همان طلای خالصی می باشد که به صورت کاملا طبیعی از دل معادن طلا استخراج می شود. طلای خام در واقع به صورت 100 درصد خالص نیست و دارای ناخالصی های متفاوت و بسیاری می باشد.

     

    به همین دلیل پس از استخراج طلای خام، آن را به کارگاه ها و آزمایشگاه های مخصوصی می برند و ناخالصی ها را از آن جدا می نمایند. در واقع هنگام خروج طلای خام از معدن، هیچ گونه عملیاتی برای حذف ناخالصی ‌ها بر روی آن انجام نشده است. دو نکته بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید، به شرح زیر می باشد:

     

    طلا خام بعد از خروج از معدن باید فرایندهایی برای تصفیه شدن، بر روی آن صورت گیرد تا حالت نرم و غیر قابل استفاده خود را از دست بدهد.

     

    مدت زمان تصفیه طلا و حذف ناخالصی ‌ها به نوع معدن و نوع آزمایشگاه بستگی دارد و در برخی از مواقع ممکن است تا چندین روز نیز به طول بیانجامد.  

     

    استخراج و خالص سازی طلای خام:

     

    همان گونه که در بخش فوق اشاره کرده ایمف پس از ان که طلای خام از دل معادن طلا استخراج شد، به کارگاه های مخصوص جهت خالص سازی ارسال می شود. خالص سازی طلای خام از اهمیت بسزایی برخوردار است به دلیل آن که نمی توان طلای خام را به صورت طبیعی در مصنوعات طلا به کار برد! پس از آن که مراحل استخراج و خالص سازی طلای خام به پایان رسید، طلا را به شمش های 24 عیار که دارای درصد خلوص بسیار بالایی هستند، تبدیل می نمایند.

     

    لازم ذکر است که میزان درصد طلای موجود در این شمش ‌های 24 عیار ۹۹.۹ درصد است و تقریبا آن را به عنوان طلای خالص نیز در بازار می شناسند. در شمش های 24 عیار، هیچ گونه ناخالصی در ترکیبات آن وجود ندارد و به همین دلیل نیز به طلای خالص می گویند!

     

    نکته بسیار مهمی که درباره این شمش ها وجود دارد، بدین صورت است که:شمش ‌های ۲۴ عیار تنها برای سرمایه گذاری مناسب خواهند بود و بهتر است که از آن برای ساخت طلا و جواهرات (به صورت خالص) استفاده نشود. به دلیل آنکه این طلا از انعطاف پذیری بسیاری برخوردار است و بسیار نرم می باشد. برای ساخت زیور آلات، بهتر است عیار طلا به عیار 18 تبدیل گردد که حالت نرمی خود را از دست بدهد و مقاومت مناسبی پیدا کنید.  

     

    اگر به فکر سرمایه گذاری در بازار طلا هستید، باید بدانید که پیدا کردن طلای خام کمی سخت است و نمی توان آن را به عنوان یک گزینه مناسب برای سرمایه گذاری محسوب کرد. به دلیل آن که طلای خام ناخالصی های بسیاری دارد و هیچ گونه خالص سازی بر روی آن انجام نگرفته است.  

     

    نکات مهم در رابطه با طلای خام:

     

    طلا خامی که از معدن بیرون می ‌آید بیش از اندازه نرم است.

    این نوع طلا بسیار چکش خوار است و به راحتی تغییر شکل می ‌دهد.

    هنگام تبدیل طلای خام به شمش طلا خلوص ۹۹ درصد را به جای ۱۰۰ برای آن در نظر می گیرند

     

    نکات مهم در رابطه با طلای خام

     

    طلای خام چه رنگی است؟

     

    به صورت کلی این سوال ممکن است برای شما عزیزان به وجود بیاید که طلای خام چه رنگی است؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که طلای خام کاملا زرد می باشد اما جواهرات طلا غالبا در رنگ ‌های زرد و سفید است. در واقع باید بدانید، هنگامی طلای خام را از معادن طلا استخراج می نمایند، آن را وارد مرحله تصفیه کرده و طلا را با سایر فلزات مانند نقره، مس و نیکل و .... ترکیب می نمایند. به همین دلیل است که طلای تصفیه شده می تواند به رنگ های مختلف در بیاید. از جمله رنگ های طلا که در بازار وجود دارد به شرح زیر است:

    زرد

    سفید

    رز گلد

    آبی

    سیاه

    خاکستری

    بنفش

    ممکن است گمان کنید که فرآیند ترکیب کردن طلا با سایر فلزات و تبدیل آن به یک آلیاژ کار ساده ای است. اما باید بیان کرد که این کار کاملا پیچیده بوده و به سادگی چیزی که فکر می کنید نمی باشد! در واقع فرایند ترکیب طلا با سایر فلزات، یک فرایند کاملا ظریف و حساس است به دقت بسیار بالایی نیاز دارد! به دلیل آن که یک انحراف جزئی و کوچک در نسبت فلزات سبب می گردد که طلای گران بها به یک فلز بسیار شکننده و غیر کاربردی تبدیل گردد! در واقع کار آلیاژ کردن طلا و همچنین تغییر رنگ آن بسیار حساس است و می توان به جرات اذعان داشت که طلایی که شما به عنوان طلای زینتی از آن استفاده می‌ کنید به صورت ماهرانه آلیاژ شده‌ است.

     

    ویژگی‌ های طلای خام چه می باشد؟!

     

    حال که در خصوص طلای خام و رنگ های آن اطلاعاتی را به دست آوردید، نوبت آن رسیده که درباره ویژگی های طلای خام نیز با شما صحبت کنیم. به صورت کلی طلای خام دارای ویژگی های بسیار منحصر به فردی است که در ادامه به آن ها می پردازیم:

     

    1) رنگ طلای خام:

     

    یکی از ویژگی های طلای خام، رنگ زرد بسیار براق و درخشان آن می باشد. طلای خام به اندازه ای زیبا و براق است که با دیدن آن به وجد خواهید آمد! در واقع طلای خام به دلیل خلوص بالا از شدت درخشندگی بسیار بالایی برخوردار می باشد.

     

    2) پایداری و چگالی، نرمی و چکش خواری طلای خام:

     

    پایداری و چگالی یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های طلای خام است. به صورت کلی کمتر فلزی است که از پایداری و چگالایی مناسبی برخوردار باشد! فلز طلا از جمله فلزات بسیار پایدار در طبیعت است و این پایداری نشان می‌ دهد که طلا خام این توانایی را دارد که تحت تاثیر تغییرات شیمیایی قرار نگرفته و خواص خود را در شرایط سخت حفظ نماید. از طرف دیگر طلا خام کاملا نرم و چکش خوار بوده و به راحتی تغییر شکل می‌ دهد.

     

    3) مقاومت در برابر اسید ها:

     

    ممکن است برایتان عجیب باشد اما طلای خام از مقاومت بسیار بالایی در برابر اسیدها برخوردار است. شایان ذکر است که تنها اسیدی که با طلا واکنش نشان می ‌دهد، آکوا رژیا (نیترو هیدرو کلریک اسید) می باشد.

     

    4) محل کشف:

     

    محل اکتشاف طلای خام، در طبیعت است! طلای خام در میان سنگ ‌ها، کانی‌ های متبلور و رسوبات وجود داشته و معمولا می ‌توان آن‌ ها را در بستر رودخانه ‌ها و شن‌ های فرسوده پیدا کرد.  

     

    ویژگی‌ های طلای خام

     

    کاربردهای طلای خام:

     

    ممکن است گمان کنید که طلای خام تنها در ساخت زیور آلات کاربرد داشته و برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول مناسب است. در صورتی که به غیر از این دو کاربرد، طلا دارای کاربردهای دیگری است و می توان در صنایع مختلف از آن بهره برد. به صورت کلی طلا خام یک عنصر و یا فلز بسیار پر کاربرد است که در ادامه کاربردهای آن را مورد بررسی قرار می دهیم:  

     

    1) استفاده از طلای خام در صنعت برق و الکترونیک

     

    ممکن است شنیده باشید که بیشتر لوازم الکترونیکی که استفاده می کنید، مانند کامپیوتر، تلویزیون، گوشی و تلفن همراه، ماشین حساب و جی ‌پی ‌اس و ... همه و همه مقداری طلا را در دل خود جای داده اند! اما چرا در وسایل الکترونیک از طلا استفاده می کنند؟! در زیر دلایل استفاده از طلا در صنعت الکترونیک بیان شده است:

     

    طلا یک فلز رسانا محسوب می گردد.

    طلا در برابر خوردگی و زنگ زدن مقاومت بسیار بالایی دارد.

    طلا در هدایت جریان برق نیز توانایی بالایی دارد.

    بنا به دلایل ذکر شده در فوق، طلا در صنعت الکترونیک به صورت آبکاری بر روی فلزات دیگر استفاده خواهد شد. از سوی دیگر، با استفاده از ترکیب کردن طلا با با نیکل کبالت، از آن برای ماندگاری و افزایش طول عمر سیم ‎ها، کابل ‌ها و همچنین افزایش سرعت انتقال اطلاعات استفاده می نمایند.

     

    2) جواهرات و زیور آلات

     

    یکی از مشهورترین کاربردهای طلای خام استفاده از آن در صنعت جواهر سازی است. البته برای ساخت زیور آلات طلا به صورت مستقیم از طلای خام استفاده نخواهند کرد و آن را با سایر فلزات ترکیب می کنند تا نرمی آن را کاهش داده و استحکام طلا را افزایش دهند.

     

    3) صنعت شیشه سازی

     

    در صنعت شیشه سازی استفاده از طلای خام نیز کاربرد دارد. در واقع در این صنعت از طلای خام به عنوان رنگ دانه استفاده می شود. به صورتی که وقتی شیشه تحت تاثیر حرارت قرار می گیرد، مقداری از طلا را روی شیشه معلق قرار خواهند داد و بدین ترتیب شیشه به رنگ یاقوتی و بسیار براق تبدیل می شود.

     

    4) صنعت پزشکی و دندان پزشکی

     

    یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم طلای خام، استفاده از آن در صنعت پزشکی و دندان پزشکی می باشد. در واقع در صنعت پزشکی از طلای خام به منظور تشخیص سرطان‌ های مختلف مانند سرطان پروستات و دهانه رحم و ... بهره می برند. همچنین پزشکان از طلای خام برای تشخیص بیماری ‌های دیگری مانند مالاریا و ایدز و ... نیز استفاده می کنند. در علم دندان پزشکی نیز از طلای خام ممکن است برای پر کردن دندان و اتصالات ارتودنسی استفاده شود.

     

    5) طلای خام در صنعت هوا فضا

     

    یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم طلای خام، استفاده از آن در صنعت هوا فضا می باشد. نکته بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید است که کلاه ایمنی فضا نوردان دارای یک لایه نازکی از طلا می باشد و دلیل استفاده از ان نیز بدین صورت است که همین لایه طلا از پوست و چشمان فضانوردان در برابر اشعه مضر خورشید محافظت خواهد کرد.

     

    البته شایان ذکر است که تنها کاربرد طلای خام در صنعت هوا فضا در کلاه ایمنی فضانوردان نمی باشد و خود فضا پیماها نیز از لایه نازک طلا تشکیل شده است به دلیل ان که لایه طلا کمک می نماید اشعه مادون قرمز که به فضا پیماها برخورد می کند، منعکس شده و درجه حرارت فضا پیما بر روی حالت عادی قرار بگیرد.

     

    کاربردهای طلای خام

     

    آیا طلای خام همان طلای آب شده است؟

     

    این سوال ممکن است برای بسیاری از شما عزیزان به وجود بیاید. همان گونه که در بخش های قبل این مقاله اشاره کرده ایم، طلای خام با طلای آب شده تفاوت دارندو اما ممکن است بسیاری از بازاریان که در این حوزه فعالیت دارند، از اصطلاح طلای خام برای طلای آب شده نیز استفاده نمایند.

     

    در هر صورت شما باید بدانید که این دو طلا کاملا متفاوت از یک دیگر می باشند. در ادامه ویزگی های بسیار مهم طلای خام و طلای آب شده را بررسی کرده تا شما عزیزان بتوانید تفاوت این دو نوع طلا را بهتر درک کنید.

     

    طلا خام:

     

    طلای خام از معادن مخصوص طلا استخراج می شود و خلوص طلای استخراج شده بسیار بالاست (درست است که طلای استخراج شده به همراه فلزات دیگر است اما خود عنصر طلای به دست آمده درصد خلوص بالایی دارد)

    طلای خام بر اساس فرایندهایی به شمش ‌های ۲۴ عیار تبدیل می ‌شود و این شمش ‌ها قابل استفاده هستند.

    طلای خام عیار بالاتر و ناخالصی کم ‌تری نسبت به طلای آب شده دارد.

     

    طلای آب شده:

     

    انواع طلا و جواهرات قدیمی و دست دوم را را تحت حرارت بسیار بالا قرار می دهند و آن را ذوب می کنند و پس از آن طلای آب شده حاصل می شود.

    طلای آب شده معمولا دارای عیار ۱۸ می باشد و در واقع همان ماده اولیه و لازم برای ساخت طلای زینتی است.

    شما برای خرید طلای آب شده مالیات و اجرت ساخت طلا پرداخت نخواهید کرد.

    طلای آب شده نا خالصی بیشتر و عیار طلا کمتری دارد.  

     

    سخن پایانی:

     

    در این مقاله از وب سایت کافه سیلور سعی کردیم تا به بررسی تعریف طلای خام بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران درباره خرید و فروش طلا مشورت فرمایید.

    blog.comments
    Write a comment Close
    *
    blog.comments.onlyregisteredusersleavecomments