<
search
Russian
All Categories
    Menu Close

    خرید شمش نقره

     

    Back to all

    کد ری‌‏ گیری

     کد ری‌‏ گیری

    اگر شما نیز به دنبال خرید و فروش طلای آب شده باشید، به طور قطع تاکنون نام کد ری گیری و انگ را شنیده اید و یا در رابطه با آن اطلاعاتی دارید. به صورت کلی در بازار خرید و فروش طلای آب شده، دو عبارت و اصطلاح بسیار رایج وجود دارد که از ان به ری گیری و انگ اشاره می کنیم.

    در واقع باید بدانید که ری گیری یکی از جمله مهم ‌ترین و اساسی ترین مراحل تشخیص عیار طلای آب شده محسوب می شود و دانستن نکات مهم درباره آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

    در این مقاله از وب سایت کافه سیلور، قصد داریم تا به بررسی کد ری گیری بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.  

    طلای آب شده:

    پیش از آن که به بررسی ری گیری و کد ری گیری بپردازیم، لازم است که درباره طلای آب شده با شما عزیزان صحبت کنیم و نحوه به دست آمدن آن را خدمت شما شرح دهیم.

    به صورت کلی همان گونه که در مقالات گذشته اذعان داشته ایمف طلای آب شده از ذوب طلا (زیور آلات و مواردی از این قبیل) حاصل می شود. از طلای آب شده به عنوان ماده اولیه برای کارگاه های ساخت طلا استفاده می کنند و در واقع طلا سازان، از طلای آب شده برای ساخت انواع زیور آلات و سایر مصنوعات طلا، بهره می برند.

    امروزه خرید و فروش طلای آب شده نیز طرفداران خاص خود را دارد به دلیل ان که این نوع از طلا معافیت از مالیات بر ارزش افزوده، اجرت ساخت و ... می باشد. بدین صورت افراد با خیالی آسوده و بدون آنکه مبلغ بیشتری را برای خرید طلا پرداخت نمایند، از این طریق ارزش پول خود را حفظ کرده و یک سرمایه گذاری مناسب را انجام می دهند.  

    نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که طلای آب شده، به صورت معمول از ذوب کردن طلای دست دوم حاصل می گردد و معمولا طلاهایی که به عنوان زیور آلات استفاده میشدند، توسط دستگاه هایی خاص ذوب شده و در قالب هایی ریخته می شوند.

    همان گونه که می دانید، برای استفاده از طلا در جواهرات نمی توان از طلای 24 عیار که درصد خلوص بسیار بالا یعنی تقریبا صد در صدی دارد، استفاده کرد. به دلیل آن که طلای 24 عیار از شکنندگی بالایی برخوردار بوده و معمولا در برای زیور آلات از آن استفاده نمی کنند. البته در برخی از کشورها زیور آلات با طلای 24 عیار مورد استفاده قرار می گیرد، مانند هندوستان!  

    در واقع برای آن که استقامت بیشتری در طلا ایجاد گردد، آن را با فلزات دیگری مانند نقره، نیکل یا مس ترکیب می نمایند. در خصوص طلای 18 عیار که طلای استاندارد ایران است، می توان اذعان داشت که این عیار طلا، در واقع خلوص 75% دارد و 25% باقی مانده شامل آلیاژهایی می باشد که به منظور ایجاد استحکام در طلا به کار مورد استفاده قرار گرفته اند.  

    ری گیری:

    حال که در خصوص طلای آب شده اطلاعاتی را کسب کردید، باید اشاره نماییم که برای سنجش عیار طلای آب شده از فرآیندی به نام ری گیری طلا بهره می برند. این فرآیند البته در آزمایشگاه ها انجام می شود و نمی توان آن را در خانه انجام داد!

    ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که برای بررسی عیار طلای آب شده، چه کاری را انجام می دهند؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت، برای این که از عیار طلای آب شده و همچنین درستی محاسبه تبدیل عیار به اطمینان برسند، قطعه کوچکی از طلای آب شده که معمولا کمتر از نیم گرم است را  به وسیله یک قیچی مخصوص بردیه و آن را به کارگاه های ری گیری تحویل می دهند.

    در واقع کارگاه ها با آزمایشاتی که بر روی طلا انجام می دهند، عیار طلا را اعلام می نمایند. به عبارتی دیگر می توان اشاره داشت که مراکز ری گیری،آزمایشگاه های عیارسنجی طلا محسوب می شوند.

    انگ در طلای آب شده چیست؟

    این سوال نیز یکی از پرسش های شما عزیزان از کارشناسان کافه سیلور است. باید اشاره داشت که پس از فرآیند ری گیری که در کارگاه ها و آزمایشگاه های معتبر انجام شد و عیار واقعی طلا مشخص گردید، نتایج آزمایش بر روی قطعه طلای آب شده حکاکی خواهد شد.

    البته این نتایج را نمی توان بر روی قطعه کوچک طلا حکاکی کرد به همین دلیل تنها یک کد چند رقمی روی آن حک خواهد شد که این کد همان شماره رسیدی به شمار می آید که نتایج آزمایش به شکل کامل در این کد مشخص می گردد.

    در بعضی موارد ممکن است در کنار این کد، نام آزمایشگاه طلا که ری گیری در آن انجام شده نیز روی قطعه مورد نظر حک گردد. دو نکته بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید، به شرح زیر است:

    • کد انگ طلا سه تا شش رقمی است.
    • هنگام خرید و فروش طلای آب شده حتما باید یک رسید معتبر از نتایج ری گیری آن داشته باشید که کد آن رسید روی قطعه مورد نظر نیز انگ شده باشد.

     

    انگ در طلای آب شده چیست؟

     

    نحوه اعتبارسنجی انگ طلای آب شده به چه صورت است؟

    امروزه سودجویان ممکن است طلای آب شده با عیار پایین تر را به عنوان طلای آب شده با عیار بالاتر و گرم بالاتر به شما به فروش برسانند. به همین دلیل شما عزیزان باید بدانید که چگونه به طلایی که قصد خرید آن را دارید، می توانید اعتماد نمایید.

    حتی در این خصوص ممکن است این سوال نیز برای شما عزیزان به وجود بیاید که چگونه می‌توان به کد انگ طلا و رسید ری گیری آن اعتماد کرد؟ آیا کد ری گیری و انگ حک شده در طلا نیز می توانید اشتباه باشد؟! از کجا می توان متوجه شد که طلای آب شده مورد نظر تقلبی نمی باشد و اصلی است؟!

    این سوالات از جمله سوالات بسیار مهمی است که برای افرادی که قصد خرید طلای آب شده را دارند، به وجود می آید. برای جلوگیری از تقلب ‌های این چنینی و تائید اصالت قطعات طلای آب شده، سامانه ‌ای طراحی و ساخته شده است که در آن می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن یعنی در عرض چند ثانیه انگ طلای آب شده را اعتبار سنجی نمایید و بدانید آیا طلای در دست شما بدون مشکل است یا مشکلی در آن وجود دارد. 

    نکته بسیار مهمی که باید خدمت شما عزیزان بیان کنیم، این است که هرگز طلای آب شده بدون انگ و کد ری گیری را خریداری نفرمایید! زیرا امکان تقلبی بودن آن زیاد است.

    حال شایان ذکر است که برای اعتبار سنجی طلای آب شده می توانید وارد وب سایت https://reygiri.com/ شده و کد انگ مورد نظر را در آن وارد نمایید. پس از آن که کد انگ را وارد کردید، اطلاعاتی مانند موارد ذکر شده در زیر برای شما نمایان خواهد شد:

    • شماره رسید
    • عیار قطعه
    • نام آزمایشگاه طلا
    • تاریخ و زمان دقیق ری گیری
    • شماره سری

    البته باید اشاره شود که وب سایت ذکر شده در فوق، شامل اطلاعات تمام آزمایشگاه های سراسر کشور نمی باشد و اگر شماره انگ مورد نظر شما در این سامانه یافت نشد، با جستجوی آزمایشگاه مورد نظر و تماس با آن می توانید شماره انگ مورد نظرتان را استعلام نمایید.  

    مزایا و معایب طلای آب شده

    طلای آب شده دارای مزایا و معایب خاص خود است! البته مزیت های طلای آب شده نسبت به معایب آن بیشتر بوده و همین مزیت ها سبب شده است تا خرید طلای آب شده نسبت به سایر مصنوعات طلا برای سرمایه گذاری مناسب تر باشد. از جمله مزیت های طلای آب شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • طلای آب شده مالیات و اجرت ندارد
    • طلای آب شده نسبت به سکه و سایر مصنوعات طلا از کارمزد کمتری برخوردار است.
    • امکان تغییر عیار در طلای آب شده وجود دارد
    • طلای آب شده از خاصیت نقد شوندگی بالایی برخوردار است.

    از جمله معایب طلای آب شده می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    • عدم تشخیص اصالت کالا
    • هزینه نگهداری بالا

    ری گیری طلا و مراحل آن در آزمایشگاه‌ های معتبر:

    نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که ری گیری طلا باید در آزمایشگاه های معتبر انجام شود تا بتوان به آن اعتماد کرد، در غیر این صورت قابل اعتماد نخواهد بود. حال باید اشاره شود که روش های بسیار متعددی برای عیار سنجی طلای آب شده وجود دارد که هر کدام از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.

    اما هیچ کدام از این روش ها به اندازه روش ری گیری و یا فرآیند کوپلاسیون دقیق نمی باشند و عیار طلا را به خوبی مشخص نمی کنند. به همین دلیل در آزمایشگاه ‌های معتبر روش ری گیری برای سنجش عیار قطعات طلای آب شده استفاده می گردد. در ادامه به راحل فرآیند ری گیری پرداخته ایم تا شما عزیزان آشنایی بیشتری با این فرآیند پیدا کنید.

    1) نمونه برداری از قطعه طلای آب شده

    اولین مرحله ری گیری یا عیار سنجی طلا، نمونه برداری از قطعه آب شده است. از جمله نکاتی که در این مرحله وجود دارد، به شرح زیر است:

    • در این نمونه برداری به اندازه وزنی کمتر از نیم گرم از طلای آب شده، برش می دهند.
    • برای آن که فرآیند ری گیری با نهایت دقت انجام گیرد، آزمایشگاه نمونه مورد نظر را آسیاب می‌کند و آن را آن قدر خرد می نماید که به یک پودر ریز تبدیل گردد.

     

    مزایا و معایب طلای آب شده

     

    2) ترکیب کردن نمونه با سرب و فلاکس

    دومین مرحله عیار سنجی ترکیب نمونه خرد شده با سرب و یک مخلوط خاص به نام فلاکس است! شایان ذکر می باشد که مخلوط فلاکس از سدیم کربنات و بوره تشکیل شده است.

    نکته حائز اهمیت این است که عملیات ری گیری به هیچ وجه ساده نیست، به دلیل آن که استفاده از سرب در این ترکیب سبب می گردد تا فرآیند اعتبار سنجی به روش ری گیری از طلا فوق ‌العاده حساس و خطرناک باشد.

    چرا که تنفس حتی مقدار اندکی از سرب می ‌تواند صدمات جبران ناپذیر و گاه مهلکی به بدن انسان وارد نماید. از طرف دیگر در کارگاه های ری گیری و این آزمایشگاه ها یک سیستم  تهویه قدرتمندی نصب می‌شود و کارکنان آزمایشگاه نیز به طور حتم باید مجهز به ماسک تنفسی باشند.

    3) ذوب نمونه در کوره

    پس از آن که نمونه خرد شده با سرب و مخلوط فلاکس ترکیب شد، این نمونه ترکیب شده را در یک ظرفی خاص برای ذوب شدن (به نام بوته) می ریزند. از اسم آن می ‌توانید حدس بزنید که این ظرف برای ذوب کردن نمونه مورد استفاده قرار می گیرد! در واقع بوته ذوب می‌ تواند از مواد آلیاژی متنوعی طراحی و ساخته شده باشد که از آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    • کوارتز
    • فولاد
    • سرامیک
    • چدن

    شایان ذکر می باشد که برای ذوب طلا معمولا از بوته‌ های گرافیتی بهره گرفته می شود به دلیل آن که این بوته هم دقت ری گیری را افزایش خواهند داد و همچنین فرآیند ذوب را با سرعت بالاتری امکان پذیر می کنند.

    4) کوپلاسیون

    در این بخش موارد زیر انجام می شود:

    • بوته به همراه مخلوطی که حاوی نمونه طلا است درون کوره قرار می گیرد تا به شکل کامل ذوب شود.
    • پس از آن مایه ذوب شده درون قالب ‌های چدنی ریخته حواهد شد که به شکل گوی هستند و به آن مهلت می ‌دهند تا سرد گردد.
    • پس از انجام دو مرحله بالا  نوبت به مرحله به کوپلاسیون خواهد رسید که در آن موادی که در مرحله قبل سرد شده بودند درون بوته ‌ای به نام بوته کوپل قرار خواهد گرفت تا دوباره به کوره بروند و ذوب گردند.
    • در این مرحله از ذوب فلزات اضافی مثل سرب، مس و روی اکسید از طلا جدا می ‌شوند و بوته کوپل آن ها را به خود جذب می نماید.

    5) ترکیب با اسید

    پس از انجام تمام مراحل فوق، نوبت به ترکیب طلا با اسید می رسد. به صورت کلی باید بدانید، طلایی که در انتهای این مرحله از کوره بیرون می ‌آید، طلای کوپلاسیون شده نام خواهد داشت.

    نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که برای پاک سازی بیشتر و دقیق‌ تر، این طلا با اسید نیتریک مخلوط خواهد شد که کمک می نماید تا سایر فلزات مثل مس و نیکل هم از طلای نمونه جدا شوند.

    6) مقایسه اوزان (وزن اولیه و وزن نهایی)

    در این مرحله از ری گیری، به کمک ترازوهای الکترونیکی آزمایشگاهی که دقت بالایی دارند، وزن نمونه خالص شده را با وزن اولیه نمونه یعنی زمانی که وارد آزمایشگاه شد و هنوز هیچ فرآیندی روی آن انجام نگرفته بود، مقایسه می گردد. طبیعتا وزن نمونه خالص شده کمتر از وزن اولیه آن است. از جمله نکات بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید به شرح زیر است:

    • هر چقدر که اختلاف وزن نمونه نهایی با نمونه اولیه کمتر باشد، بدان معناست که طلای مورد نظر خلوص بیشتری داشته و به عبارتی عیار آن افزایش یافته است.
    • در انتها اطلاعات مربوط به عیار طلا در رسید آزمایشگاه ثبت خواهد شد و کد منحصر به فرد رسید روی قطعه طلا آب شده حک می گردد.
    • طلای آب شده باید به همراه رسید به متقاضی تحویل داده شود که به این حکاکی انگ طلا اطلاق می گردد.  

     

    ری گیری طلا

     

    سخن پایانی:

    در این مقاله از وب سایت کافه سیلور سعی کردیم تا به بررسی کد ری گیری بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران در این خصوص مشورت کنید.

    blog.comments
    Write a comment Close
    *
    blog.comments.onlyregisteredusersleavecomments