<
search
Russian
All Categories
    Menu Close

    خرید شمش نقره

     

    Back to all

    معایب طلای آب شده چیست؟

    امروزه سرمایه گذاری در بازار طلا بسیار روی بورس است و همه افراد به دنبال خرید و فروش طلا هستند. بازار طلا سال های سال است که به عنوان یک بازار سودده و مناسب شناخته می شود و در همین راستا نیز بسیاری از افراد که به دنبال کسب سود و حفظ ارزش پول خود هستند، بر روی این بازار سرمایه گذاری می کنند.

    ممکن است شما نیز تاکنون نام طلای آب شده را شنیده باشید و یا در رابطه با آن اطلاعاتی داشته باشید. یکی از انواع روش های سرمایه گذاری در بازار طلا، خرید و فروش طلای آب شده است. اما خرید این نوع از طلا شرایطی دارد و باید اطلاعاتی از آن داشته باشید. با این حال نیز خرید و فروش طلای آب شده بدون معایب نبوده و می تواند سبب ضرر و زیان مال شما بشود! اما چگونه؟!

    در این مقاله از وب سایت کافه سیلور قصد داریم تا به بررسی  معایب طلای آب شده چیست؟ بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

    سرمایه گذاری بر روی طلای آب شده

    همان گونه که در بخش مقدمه این مقاله اشاره داشته ایم، امروزه سرمایه گذاری در بازار طلا به خصوص طلای آب شده بسیار سودده است. در کل سرمایه گذاری و خرید و فروش طلای آب شده، یکی از روش های بسیار پرطرفدار برای حفظ ارزش پول و کسب سود می باشد اما به خاطر داشته باشید که خرید این نوع از طلا دارای شرایط خاصی است.

    به صورت کلی طلای آب شده از ذوب کردن طلاهای دست دوم، طلاهای شکسته و غیر قابل استفاده حاصل می شود. بدین صورت که این گونه طلاها را در دمایی مشخص ذوب کرده و در فالب های مختلفی می ریزند و آن را به اشکال مختلف در می آورند.

    طلای آب شده یک مزیت بسیار مهم دارد و این مزیت بدین صورت می باشد که اجرت ساخت نخواهد داشت! بنابراین افرادی که پول و سرمایه نقدی خود را به طلای آب شده تبدیل می کنند، به صورت معمول نسبت به افرادی که طلای نو، سکه یا شمش طلا خریداری می نمایند، ضرر کمتری را متحمل می شوند.

     نکته حائز اهمیت این است که طلای آب شده به خاطر نداشتن کارمزد و اجرت، ارزان تر از مصنوعات طلا و یا شمش و سکه می باشد. برای سرمایه گذاری روی طلای آب شده باید ریسک و خطرات احتمالی آن را نیز بپذیرید!

    به دلیل آن که احتمال وجود ناخالصی ها و کاهش عیار در طلای آب شده بسیار زیاد است و شما با مشاهده ظاهر طلای آب شده نمی توانید میزان این ناخالصی ها را به صورت دقیق مشخص کنید! به همین دلیل طلای آب شده را باید از طلا فروشی های معتبر تحت نظر اتحادیه طلا فروشان خریداری کرد.

    در حال حاضر نیز با توجه به نوسانات قیمت طلا و افزایش سطح تورم در جامعه بسیاری از افراد که دیگر توانایی خرید مسکن یا ملک را ندارند، پول خود را در بازار طلا سرمایه گذاری می کنند تا بتوانند بر اساس تورم ایجاد شده سرمایه خود را حفظ کنند.

    در واقع سرمایه گذاری بر روی این فلز گران بها نسبت به گذشته افزایش بیشتری پیدا کرده است. در این راستا اگر افراد بدون داشتن دانش و دقت کافی در این زمینه اقدام به خرید و فروش طلای آب شده یا دست دوم نمایند، احتمال نرسیدن به سود مناسب و یا از دست رفتن سرمایه برای آن ها وجود خواهد داشت.

    در واقع این بازار نیز ممکن است شما را با ضرر و زیان موجه سازد. به همین دلیل پیش از آن که طلای آب شده یا طلای دست دوم را خریداری فرمایید، لازم است که اطلاعات اولیه و کافی را در زمینه سرمایه گذاری روی طلای آب شده به دست آورده و در هنگام خرید و فروش آن نیز با افراد خبره و حرفه ای در این راستا مشورت کنید.   

    تفاوت طلای آب شده با اشکال دیگر طلا چه می باشد؟

    یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است برای شما عزیزان به وجود بیاید، این است که تفاوت طلای آب شده با اشکال دیگر طلا چه می باشد؟ همان گونه که می دانید، طلا از جمله فلزات بسیار گران بها و با ارزش محسوب می شود که سال های سال است از آن به عنوان یک روش برای حفظ سرمایه یاد می کنند.

    در واقع در طول تاریخ مورد استفاده قرار گرفته و از آن زمان مردم برای جمع آوری و پس انداز پول هایشان، طلا می خریدند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که امروزه نیز یکی دیگر از روش های سرمایه گذاری در بازار طلا، سرمایه‌گذاری در صندوق طلا می باشد. به صورت کلی از جمله تفاوت های طلای آب شده با سایر مصنوعات طلا، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

    • طلای آب شده هیچ گونه شکل خاصی ندارد و می توان آن را به فرم دلخواه در آورد.
    • خرید و فروش طلای آب شده مانند زیور آلات طلا نیست و به تخصص و تجربه نیاز دارد.
    • در خرید و فروش طلای آب شده کلاهبرداری بسیار بیشتر از سایر مصنوعات طلاست!
    • این نوع از طلا دارای قیمت بسیار مناسب تری نسبت به مصنوعات طلا است به این دلیل که کارمزد و مالیات به آن تعلق نمی ‌گیرد.
    • به دلیل حالت مفتولی که دارد نگهداری و جابه ‌جایی آن آسان ‌تر است.

     

    تفاوت طلای آب شده با اشکال دیگر طلا چه می باشد؟

     

    آیا خرید طلای آب شده به صرفه می باشد؟!

    این سوال نیز یکی دیگر از سوالات پر تکرار شما عزیزان می باشد که قصد سرمایه گذاری بر روی بازار طلا را دارید. همان گونه که اشاره کرده ایم، به خرید طلای آب شده هیچ گونه اجرت و مالیاتی تعلق نخواهد گرفت.

    بنابراین خرید طلای آب‌ شده برای سرمایه‌گذاری نسبت به دیگر سایر مصنوعات طلا می توان برای شما به صرفه تر باشد! به دلیل آن که دیگر نیاز نخواهد بود که هزینه های اضافی را پرداخت نمایید!

    چرا نباید طلای آب شده بخریم؟

    خرید و فروش طلای آب شده با تمام مزیت های بسیاری که دارد، دارای معایب خاصی نیز می باشد. به همین دلیل شما عزیزان باید با دیدگاهی کامل در این نوع از مصنوع طلا سرمایه گذاری فرمایید و در این راستا نیز کافه سیلور قصد دارد، سرمایه گذاری با خرید طلای آب شده را برای شما بررسی کند.

    همان گونه که در بخش های قبل این مقاله اذعان داشته ایم، طلای آب شده از ذوب کردن طلاهای دست دوم و از کار افتاده‌ حاصل می شوند که طلا فروشان این گونه طلاها را از مردم خریداری کرده و سپس ان را به کارگاه های ساخت طلا برای انجام عملیات ذوب می فرستند!

    پس از آن طلا سازان  آن ‌ها را به شکل های بسیار مختلف یعنی از مکعب گرفته تا مفتول نازک در می آورند و آن را به طلا فروشان می دهند! فروشندگان ‌هم یا مستقیم به فروش طلای آب شده می ‌پردازند و یا در تعمیرات طلاهای مردم آن را استفاده می کنند.

    شایان ذکر است که روش سرمایه گذاری بر روی طلای آب شده برای همه افراد مناسب نمی باشد! زیرا معمولا افراد و عموم مردم با این نوع طلا آشنایی نداشته و سودجویان در بازار نیز ممکن است این طلاها را با درصد خلوص نامناسب به خریداران بفروشند!

    معایب طلای آب شده چیست؟

    طلای آب شده علاوه بر مزیت های بسیار خود، دارای معایب خاصی نیز می باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

    1) عیار کمتر!

    به صورت کلی طلای آب شده از ذوب طلاهایی که به مرور کیفیت خود را از دست داده اند حاصل می گردد. در این راستا نیز ممکن است عیار این گونه طلاها بر اثر عوامل مختلف دستخوش تغییر گردد. در واقع عیار طلای آب شده باید 18 و در نهایت 24 باشد اما در برخی از مواقع این عیار ممکن است کمتر بوده و اما سودجویان از شما به هنگام فروش، مبلغ همان طلای 18 یا 24 عیار را دریافت کنند!

    2) شکل و ظاهر طلای آب شده

    نکته حائز اهمیت این است که شکل ظاهر طلای آب شده، بسیار بی نظم می باشد! این موضوع در حالی است که شمش های طلا دارای شکل و نظم بسیار خاص بوده و از ابعاد و اندازه مشخصی برخوردار هستند.

    در واقع شمش های طلا یک برتری نسبت به طلای آب شده دارند و این برتری بدین صورت است که بیشتر شمش ها بر اساس استانداردهای جهانی ساخته می شوند. به هر حال برای افرادی که می ‌خواهند وارد یک شغل یا یک سرمایه گذاری شوند، قطعا نظم و زیبایی اهمیت بالایی دارد.  

    3) خرید و فروش سخت در بازار جهانی

    یکی دیگر از معایب بسیار مهم طلای آب شده این است که امکان صادرات و خرید و فروش آن در بازار‌های جهانی، بسیار سخت می ‌باشد به دلیل ان که در بازارهای جهانی شمش طلا را قبول دارند نه طلای آب شده! از جمله نکاتی که در این خصوص باید بدانید به شرح زیر است:

    • طلای آب شده در بسیاری از کشورها تایید شده نیست و یک نوع بازار بی مجوز در دنیا محسوب می گردد.
    • طلای آب شده گواهی ‌های استاندارد بین المللی را هم دریافت نمی ‌کنند.
    • شمش مانند پول در جیب شما است و هر وقت در هر کشوری می ‌توانید از آن استفاده کنید.

    4) امکان تقلب در طلای آب شده

    به صورت کلی طلا فلزی بسیار نرم است و برای آن که بتوان مصنوعات و زیور آلات طلا را ساخت، معمولا آن را با سایر فلزات ترکیب کرده و یک آلیاژ را حاصل می کندد. بنابراین طلاها عیارهای متفاوتی مانند ۱۸، ۲۴ و ... دارند و این عیار نشان دهنده میزان درصد خلوص طلاست.

    حال هنگامی که طلاهای دست دوم به کارگاه ذوب طلا ارسال می گردد، مقدار زیادی از آن ها بدون تفکیک شدن، با یکدیگر ذوب خواهند شد و این ناخاصلی ها در طلای ذوب شده باقی خواهد ماند.

     

    تقلب در طلای آب شده

     

    اگر در واقع به همین دلیل است که اگر طلای آب شده را از محل نا معتبری تهیه فرمایید، احتمال اینکه عیار طلا را به شکل نادرست اعلام کرده و بابت آن پول بیشتری دریافت کنند، وجود خواهد داشت. علاوه بر موضوع ذکر شده، احتمال اینکه قطعه طلای آب شده ‌ای که قصد خرید آن را دارید تقلبی باشد نیز بسیار بالا خواهد بود.

    چگونه طلای آب شده اصل را تشخیص دهیم؟

    خوب! با توجه به معایبی که از طلای آب شده ذکر کردیم، حال باید با یک روش خاص، طلای آب شده اصل را از طلای آب شده تقلبی تشخیص دهید و عیار واقعی ان را نیز بسنجید.

    به صورت کلی برای اینکه عیار طلای آب شده مشخص گردد، پس از ساخت باید فرآیند رِی گیری در آزمایشگاه صورت گیرد و بدین ترتیب عیار دقیق طلای آب شده مشخص می شود. از جمله نکاتی که در این خصوص باید بدانید به صورت زیر است:

    • پس از انجام  ری گیری، شماره رسیدی بر روی قبض درج خواهد شد.
    • شماره رسید مورد نظر به همراه نام مرکز ری گیری بر روی طلای آب شده حکاکی می شود که اصطلاحا به آن انگ می گویند.
    • در رسید طلای آب شده تاریخ، شماره رسید، نام آزمایشگاه، وزن قطعه جدا شده، وزن کل و عیار طلا درج می گردد بنابراین به رسید طلای آب شده باید توجه داشته باشید.
    • به شماره رسید، کد ری گیری یا شماره پاکت نیز گفته می‌شود. کد ری گیری تهران عددی 6 رقمی و کد ری گیری شهرستان عددی 4 رقمی‌ است.

    حال یک سوال بسیار مهمی که ممکن است برای شما عزیزان به وجود بیاید، این است که چگونه مطمئن شویم که انگ طلا تقلبی نبوده و از جای معتبری صادر شده است؟ برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که برای این کار باید شماره رسید یا کد طلای آب شده را از مراجع معتبر استعلام بگیرید. در این راستا باید:

    • به سایت https://reygiri.com/ مراجعه فرمایید.
    • کد طلای آب شده یا همان شماره پاکت را که بر روی طلا انگ زده شده در قسمت مربوطه وارد نمایید
    • با وارد کردن شماره انگ طلای آب شده، مشخصات آن به شما نمایش داده می‌شود.
    •  در صورتی که مشخصات ظاهر شده با رسید شما یکی بود، طلای آب شده مشکلی ندارد.
    • برای این که اطمینان بیشتری پیدا کنید، با اتحادیه طلا و جواهر شهر محل سکونت خود تماس گرفته و کد طلای آب شده خود را نیز از این طریق اعتبار سنجی کنیدفرمایید  

    سخن پایانی:

    به صورت کلی مالیات طلای آب شده بسیار کم است و در این صورت شما عزیزان به نگام خرید آن معمولا باید یک مبلغ خاصی کارمزد به طلا فروش بدهید! در بسیاری از موارد نیز طلا فروشان این کارمزد را به شما تخفیف می دهند! این کارمزد هم حدود یک چهارم کارمزد سایر انواع طلا است. اما نباید تنها قیمت تمام شده‌ی کمتر، برای ما مهم  باشد.

    به دلیل آن که طلا یک کالا و فلز لجستیکی بوده و نگهداری و امکان فروش آن باید هر لحظه برای ما وجود داشته باشد. به صورت کلی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طلای آب شده به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاران ما مشورت کنید.