<
search
Russian
All Categories
    Menu Close

    خرید شمش نقره

     

    Back to all

    چطور طلای آب شده اصل را تشخیص دهیم؟

    ما طلا را به دلیل زیبایی، دوام و جایگاه آن به عنوان یک فلز گرانبها خریداری می کنیم. با این حال، بازار مملو از اقلام طلای آب شده است که تشخیص آنها دشوار است.

    توانایی تشخیص طلای اصیل یک مهارت ارزشمند است، چه جواهرات، سکه یا شمش طلا بخرید، یا اگر می‌خواهید صحت قطعات طلایی را که قبلاً دارید، تأیید کنید، بهتر است در وهله اول درک خوبی روی این موضوع و شناخت طلا داشته باشید. 

    نکات مهم در رابطه با طلای آب شده

    طلا به عنوان یک فلز گرانبها رقابت بسیار کمی با سایر فلزات دیگر دارد. طلا خواص شیمیایی شگفت انگیزی دارد، که آن را در صنعت ارزشمند می کند. از طلا برای ساخت جواهرات استفاده می شود، به عنوان یک رسانا در قطعات الکترونیکی استفاده می شود.

    مهمتر از آن، طلا توسط سرمایه گذاران به صورت سکه و شمش خریداری می شود. به دلیل ثبات قیمت، سرمایه گذاران اغلب پول خود را در زمان بحران اقتصادی به طلا تبدیل می کنند. طلای سرمایه گذاری شده معمولاً 22 قیراط یا بالاتر با ظرافت 99.9 درصد خواهد بود. 

    با این حال، زمانی که طلا در صنعت استفاده می شود، طبق الزامات کاربردهای خاص باید ذوب شود. طلا اغلب ذوب می شود و سپس با سایر فلزات اساسی مانند مس ادغام می شود تا به سطح خاصی از سختی دست یابد.

    از آنجایی که طلا یک فلز نرم است، جواهرات و سایر اقلام زمانی که فلز در خالص ترین شکل خود باشد نمی توانند تشکیل شوند. طلا همچنین با فلزات خاصی آلیاژ می شود تا رنگ های خاصی را بدست آورد که در بین مشتریان محبوبیت دارد. تشکیل شمش های طلا همچنین مستلزم ذوب شدن فلز و ریختن آن در قالب های ریخته گری است.

    • نقطه ذوب طلا 

    طلا شکل خود را تغییر می دهد، یعنی در دمای 1064 درجه سانتی گراد از حالت جامد خود به مایع تبدیل می شود. نقطه جوش آن را نیز می توان در 2856 درجه سانتی گراد به دست آورد. همانطور که می دانید، این دماهای ذکر شده بسیار بالا هستند.

    از طرفی نقطه ذوب طلا معمولاً در تاسیسات صنعتی تخصصی به دست می آید. اگر فلزات دیگری از قبل در طلا وجود داشته باشد، دمای مورد نیاز برای رسیدن به نقطه ذوب طلا متفاوت خواهد بود. بنابراین، طلای 18 یا 14 عیار معمولاً حاوی درصد بیشتری از سایر فلزات پایه هستند که باعث ایجاد اختلاف در نقطه ذوب طلا می شود.

    فرآیند رسیدن به نقطه ذوب طلا و تبدیل به طلای آب شده

    همانطور که در بالا توضیح داده شد، این فرآیند صنعتی معمولاً به یک کوره برای اعمال گرما برای اجرای کارآمد فرآیند نیاز دارد. دمای بسیار بالایی که در آن به نقطه ذوب طلا می رسد می تواند توسط یک کوره با قدرت بالا ایجاد شود. درک تفاوت بین کلمات "نقطه ذوب طلا" و ذوب مهم است. فرآیند ذوب به سادگی فلز را به حالت مایع تبدیل می کند.

    در این حالت، کیفیت شیمیایی فلز بدون تغییر باقی می ماند. به سادگی تغییر حالت وجود دارد. از سوی دیگر، ذوب فرآیند متفاوتی است که در آن ناخالصی های موجود در طلا سوزانده می شود. بنابراین، دمای مورد نیاز برای انجام این کار ممکن است با نقطه ذوب طلا متفاوت باشد. هنگامی که این ناخالصی ها سوزانده شدند، باقیمانده در بیشتر موارد تقریباً طلای خالص است.

    • فرآیندهای دیگری که می توانند به نقطه ذوب طلا دست یابند

    فرآیند ذوب طلا از هزاران سال قبل از اختراع کوره های پرقدرت وجود داشته است. چگونه طلا را در این سال ها ذوب کردیم؟ خوب، آیا می دانستید که مصریان باستان از ترکیب زغال چوب به همراه لوله های دمنده برای ضربه زدن به نقطه ذوب طلا استفاده می کردند؟

    آنها همچنین با استفاده از این فرآیند توانستند ناخالصی ها را از طلا حذف کنند. برای صنعتگران جواهرساز یا افرادی که می‌خواهند طلای خود را در خانه ذوب کنند یا در یک صنعت در مقیاس کوچک فعالیت کنند، کوره‌های ذوب طلا با انرژی پروپان امروزه در دسترس هستند. در این دستگاه ها می توان از قطعات مخصوصی برای استخراج ناخالصی ها استفاده کرد. با این حال، تنها مقادیر کمی از طلا را می توان با استفاده از این کیت ها پردازش کرد.

     

    نقطه ذوب طلا

     

    راهکارهای موثر برای تشخیص طلای آب شده اصل

    یکی از روش هایی که برای تشخیص طلای آب شده  اصل استفاده می شود، استفاده از فندک است. این تکنیک ساده و در دسترس شامل قرار دادن اقلام طلا در معرض حرارت از طریق یک شعله سبک تر برای مشاهده واکنش آن است. 

    • نحوه تشخیص واقعی بودن طلا

    طلای آب شده واقعی دارای ویژگی های مشخصی است که آن را از طلای تقلبی و سایر فلزات متمایز می کند. درک این ویژگی ها می تواند به شما کمک کند طلای اصلی را با اطمینان شناسایی کنید. در اینجا برخی از ویژگی های کلیدی وجود دارد که ممکن است در طلای واقعی مشاهده کنید:

    1- رنگ

    طلای خالص دارای رنگ زرد پر رنگ و درخشان است. به مرور زمان درخشش خود را از دست نمی دهد یا خدشه دار نمی شود. (با این حال، توجه به این نکته ضروری است که طلا ممکن است با سایر فلزات گرانبها آلیاژ شود تا سایه ها و رنگ های مختلفی مانند طلای سفید یا رزگلد ایجاد شود.)

    2- چگالی و وزن

    طلا یک فلز متراکم است که وزن قابل توجهی در مقایسه با سایر مواد با اندازه مشابه دارد. 

     3- خلوص

    طلا را با عیار اندازه گیری می کنیم. طلای خالص به عنوان "24K" علامت گذاری می شود، یعنی 99.9٪ طلا. با این حال، جواهرات طلا اغلب با فلزات دیگر آلیاژ می شوند تا استحکام و دوام آن را افزایش دهند. 

    4- نرمی و چکش خواری

    طلا یک فلز نسبتا نرم است. بسیار چکش خوار است و به راحتی می توان آن را شکل داد یا خم کرد. این ویژگی به جواهرسازان اجازه می دهد تا طرح ها و جزئیات پیچیده را در جواهرات طلا بسازند. با این حال، همچنین به این معنی است که طلای خالص نسبت به سایر فلزات بیشتر مستعد خراش و فرورفتگی است.

    تشخیص طلای آب شده می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا طلای آب شده می تواند شباهت زیادی به ظاهر طلای واقعی داشته باشد. برای تمایز بین طلای اصلی و طلای آب شده، علائم یا مهرهایی را که نشان دهنده خلوص و اصالت قطعه است بررسی کنید.

    بررسی تعیین اصالت طلای اصل از آب شده

    در طول آزمایش فندک، چندین مشاهدات به تعیین اصالت کالای طلای آب شده کمک می کند:

    1- واکنش به گرما: طلای اصلی تحت حرارت شعله تغییر شکل نمی‌دهد. جواهرات جعلی با روکش طلا ممکن است علائم تغییر رنگ، تراشه یا ذوب طلا را به دلیل نقطه ذوب پایین‌تر فلزات پایه یا اجزای غیرطلا مانند برنج با روکش طلا نشان دهند.

     2- بو: طلای واقعی هنگام قرار گرفتن در معرض گرما بوی مشخصی تولید نمی کند، در حالی که قطعات طلای آب شده یا اقلام روکش طلا ممکن است عطر فلزی یا شیمیایی متصاعد کنند.

    3- تغییر رنگ: طلای اصلی تغییر رنگ نمی دهد و علائمی از محو شدن یا کدر شدن نشان نمی دهد. با این حال، طلای تقلبی ممکن است به دلیل واکنش شیمیایی با شعله سبک تر، تغییر رنگ نشان دهد، سبز یا سیاه شود.

    دانستن زمان ذوب طلا برای کسانی که در ساخت جواهرات شرکت دارند یا می خواهند طلا را بازیافت کنند بسیار مهم است. نقطه ذوب به طلا اجازه می دهد تا ذوب شود و به قطعات جدید و منحصر به فرد جواهرات تبدیل شود. این فرآیند نه تنها این فلز گرانبها را بازیافت می‌کند، بلکه می‌تواند جان تازه‌ای به جواهرات قدیمی که گرد و غبار را در کشو جمع می‌کند، ببخشد.

    آلیاژ چیست و چه تاثیری بر نقطه ذوب طلا دارد؟

    آلیاژ زمانی اتفاق می افتد که طلا با فلزات دیگر مانند نقره، مس یا پالادیوم مخلوط شود. هنگامی که طلا با این فلزات دیگر ترکیب می شود، نقطه ذوب آن نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. این بدان معنی است که دمای دقیقی که در آن طلا از حالت جامد به مایع تبدیل می‌شود، بسته به نوع و مقدار فلزات دیگر در مخلوط می‌تواند متفاوت باشد.

    این مهم است که بدانید آیا به ذوب کردن طلا فکر می کنید، زیرا تنها خلوص طلا نیست که تعیین می کند در چه حرارتی شروع به ذوب شدن می کند. هر آلیاژ یا مخلوط فلزی، نقطه ذوب منحصر به فرد خود را دارد. بنابراین، هنگامی که طلای قدیمی را به چیزی جدید تبدیل می کنید، بسیار مهم است که از رفتار ذوب آلیاژ طلای خود آگاه باشید.

     

    آلیاژ چیست

     

    • هزینه ذوب طلا

    هزینه ذوب طلا عمدتاً به قیمت فعلی طلا برای خرید طلایی که قصد ذوب آن را دارید بستگی دارد. هر چه خرید طلای شما گران تر باشد، کل فرآیند گران تر می شود. هزینه های ثابت برای ذوب، تقریباً گران نیستند و احتمالاً فقط باید یک بار خریداری شوند. یادگیری زمان ذوب طلا و چگونگی ایجاد اقلام جدید از طلای ذوب شده هم هیجان انگیز است و هم می تواند مفید باشد.

    فرقی نمی کند که این کار را صرفاً برای سرگرمی، به عنوان یک سرگرمی یا در سطح جدی تر انجام دهید. ذوب طلا به این معنی است که باید بدانید در چه دمایی ذوب می‌شود، چگونه با آن در هنگام گرما رفتار کنید و هزینه‌ها و ارزش طلا را در نظر بگیرید.

    درک ارزش ذوب طلا

    اول از همه، ارزش ذوب طلا به میانگین قیمت طلا در بازار اشاره نمی کند. این ارزش بر اساس حجم فیزیکی طلا در یک کالای خاص است، ارزشی که طلا در صورت ذوب شدن به شکل ساده‌تر ارائه می‌دهد. طلا ارزش خاص خود را دارد، اما این بدان معنا نیست که هر اقلام حاوی طلا به آن ارزش برسد.

    چیزی که 50% طلا و 50% نقره باشد بر اساس هر 50% ارزش گذاری می شود، ارزش کل بر اساس نسبت طلا نسبت به سایر مواد است.مثال خوب دیگر سکه است. سکه های مدرنی که حاوی طلا هستند را می توان بر اساس مقدار طلای موجود در آنها ارزش گذاری کرد. 

    تعیین مقدار ذوب طلا

    ارزش مذاب را می توان با ضرب وزن کالا در درصد طلای موجود در آن و سپس مقایسه آن با ارزش فعلی یک اونس طلا محاسبه کرد. محصولی که 100% طلا است و وزن آن یک اونس است، همان ارزش ذوب طلای کالایی است که 50% طلا و وزن آن دو اونس است.

    این بدان معناست که تقریباً هر اقلامی می تواند ارزش ذوب آن را تعیین کند، اما تنها در صورتی که دو واقعیت اساسی در مورد آن کالا را بدانید:

     وزن آن و میزان خالص بودن طلا

    1. وزن

    توزین طلا به اندازه کافی آسان است، اگرچه توجه به این نکته مهم است که اونس طلا همیشه اونس استاندارد نیست. برخی مکان ‌ها طلا را با «اونس تروی» می ‌فروشند که حدود 10 درصد سنگین‌ تر از یک اونس معمولی با 31.1 گرم است.

    این چیزی است که ممکن است لازم باشد در این فرآیند فاکتور بگیرید. وزن کردن یک اقلام طلا می تواند آسان باشد، اما بسیاری از افراد برای داشتن دانه بندی بیشتر به متخصصان مراجعه می کنند. به هر حال اقلام بزرگتر اغلب باید با تجهیزات تخصصی وزن شوند.

    2. خلوص

    خلوص مقدار طلایی است که یک کالا دارد. هر چیزی که بیش از 99 درصد خالص باشد عملاً طلای خالص است و بنابراین ارزش تمام مقدار در هر اونس را دارد، اما این معمولاً در مورد بیشتر اقلام فراتر از شمش های طلای خالص یا حلقه های طلای ساده و خالص صدق نمی کند.

    ارزیابی خلوص یک اقلام طلا به مهارت ها و ابزارهای تخصصی نیاز دارد، به این معنی که یک فرد معمولی برای انجام دقیق آن به کمک نیاز دارد. دانستن خلوص یک آیتم برای تعیین مقدار ذوب یک طلا  مهم است.

     

    خالص بودن طلا

     

    سخن پایانی

    در مجموع طلای آب شده همان طلای دست دوم است که بسیاری از طلافروشان بلافاصله بعد از خرید آن را برای ذوب به کارگاه های مخصوص ارسال می کنند تا به طلای آب شده تبدیل گردد.

    برای اینکه عیار واقعی این مدل طلا را به دست آورید لازم است آن ها را به آزمایشگاه های مخصوص تشخیص طلا بفرستید تا تشخیص اصالت آن ارسال گردد. برای خرید طلای آب شده می توانید به طلافروشان معتمد و خبره مراجعه کنید تا شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی و هدایت کنند.